Otsikko
Löytyykö tietoa Andre Groen'ista tai Kustannusosakeyhtiö Vihreä Oksasta?

Kysytty

Löytyykö tietoa Andre Groen'ista tai Kustannusosakeyhtiö Vihreä Oksasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sekä André Groenista että Vihreästä Oksasta on hankala löytää tietoa. Kummastakaan ei ole mainintaa Tuusulan kirjaston tietoteoksissa, eikä internetistäkään ollut tässä kysymyksessä juuri apua.

Fennica-tietokannassa (Suomen kansallisbibliografia) on mainittuna kolme eri teosta, joissa kirjoittajana on André Groen. Kustantamo Vihreä Oksa on puolestaan julkaissut kahdeksan Fennicasta löytyvää kirjaa, näistäkin kaikki vuosien 1943-45 välillä.

André Groenilta löysin seuraavat teokset:
- Fästning med gyllene kanoer (Stockholm : Fritzes bokförlag, 1949).
- Jagande efter vind : roman (övers. av Björn Palm; Helsingfors 1944).
- Tuulen tavoittelua : romaani (Helsinki : Vihreä Oksa, 1946). (Alkuteos on nimeltään De laatste bewoner van het "Huis in duizend vreezen".)
- Som man bäddar (Helsingfors : Söderström, 1949).

Nämä teokset löysin Vihreän Oksan kustantamina:
- Ankka poikineen : vuoden ensimmäinen ja viimeinen numero n:o 1, 1943.
- Hirtetyn miehen jäljet : salapoliisiromaani. Verner, Gerald 1944.
- Murha sumussa : salapoliisiromaani. Verner, Gerald 1945.
- Mutkikas todiste. Dix, Maurice 1945.
- Nöpölän pieni kartano. 1943.
- Tuulen tavoittelua : romaani. Groen, André 1945.
- Uskottomuus : romaani. Stillert, Harriet 1946.
- Valkeat vaunut. Svenson, Åke 1945.