LÖYTYYKÖ TEILTÄ OLAVI VIRRAN LAULAMIEN KAPPALEIDEN NUOTTEJA ? KAPPALEET OLSIVAT: * Mustalaisruhtinatar, Operettikatkelma, vuodelta 1957 * Kaunein iltamme,…

Kysytty

LÖYTYYKÖ TEILTÄ OLAVI VIRRAN LAULAMIEN KAPPALEIDEN NUOTTEJA ? KAPPALEET OLSIVAT:
* Mustalaisruhtinatar, Operettikatkelma, vuodelta 1957
* Kaunein iltamme, Valssi, vuodelta 1957
* Yölintu, valssi, vuodelta 1954 ( Ei Erkki Junkkarisen sovituksena )

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kokoelmasta Vihreät niityt (Fazer Musiikki 1995) löytyy käännös Riemumielin rinta tahtoo (Tanzen möcht' ich) joka on Emmerich Kálmánin operetista Die Csárdásfürstin (Mustalaisruhtinatar).

Juventino Rosasin valssi Kaunein iltamme (Sobre las olas) on valitettavasti julkaistu nuottina Saukin suomenkielisin sanoin vain kerran eli Scandia-Musiikin vuonna 1956 julkaisemassa sarjassa Scandia evergreen. Se voi olla hankala löytää mistään kokoelmasta, mutta Kansalliskirjastossa Helsingissä sitä voi kyllä tilaamalla tutkia. Jos sävelmästä riittää nuotti, jossa ei ole suomenkielisiä sanoja, esimerkiksi pianosovituksen voi tilata HelMet-kirjastosta. Jos taas kelpaa nuotti, jossa on tavallisemmat suomenkieliset sanat eli Yli aaltojen (sanat Rainer Kisko), valikoima on jo suurempi, mm. 105 kitaralaulua, Hopeinen laulukirja, Merimies merta rakastaa 1, Sininen toivelaulukirja, Suuri toivelaulukirja 8, Uusi kultainen laulukirja jne.

Arvo Heikkilän säveltämä Yölintu (sanat Tuula Valkama) löytyy sekin monesta nuottikokoelmasta, mm. Suuri toivelaulukirja 7, Ihanimmat ikivihreät, Tunnetuimmat suomalaiset valssit sekä Tangon ja valssin hurmaa.

Kannattaa mennä näitten tietojen kanssa omaan kirjastoon, josta monet näistä kokoelmista todennäköisesti löytyvät.

Heikki Poroila