Löytyykö mistään tietoa Vantaan vanhustyön historiasta?

Kysytty

Löytyykö mistään tietoa Vantaan vanhustyön historiasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleistietoa nykyisen Vantaan alueen (entisen Helsingin pitäjän ja Helsingin maalaiskunnan)sosiaalihuollosta löytyy Vantaan historian kirjoista:
Helsingin pitäjän historia I. 1965.

Helsingin pitäjän historia II: Vanhan Helsingin synnystä isoonvihaan 1550-1713. 1990.

Helsingin pitäjän historia III: Isostavihasta maalaiskunnan syntyyn 1713-1865.

Helsingin maalaiskunnan historia 1: 1865-1945.1965.

Helsingin maalaiskunnan historia II: 1946-1961.1965.

Vantaan historia: 1946-1977: Kasvua, yhteistyötä, hyvinvointia. Vantaan kaupunki 2002. (Tässä kirjassa on mm. kappale "Kunnalliskodeista kotiavustajiin").

Sosiaali- ja terveystoimen alaa pelkästään käsittelevät seuraavat teokset:

Tahvanainen, Aarno H.:
Vantaan terveystoimen historia : terveyden- ja sairaanhoitoa Helsingin kirkkopitäjästä Vantaan kaupunkiin. Vantaan kaupunki,1996.

Dahlberg, Henry:
Helsingin pitäjän vaivaishoidosta Vantaan sosiaalitoimeen.
Vantaan kaupunki,1994.

25 vuotta työtä Vantaan vanhusten hyväksi.]
Vantaa: Vanhusten kotiapu, 1982.

Lyhyesti Vantaan sosiaalitointa käsitellään myös teoksessa:

Kotiseutuni Vantaa. 2 / Lauri Leppänen ]
Helsinki: Otava. 1990

Kaikkia edellä mainittuja kirjoja on lainattavissa Vantaan kaupunginkirjastossa.

Lisäksi ovat kaupungin arkistot, joiden käytöstä kannattaa lähettää kysely Sosiaali- ja terveystoimeen, jonka tiedottaja on tarvittaessa luvannut etsiä sopivan henkilön auttamaan tässä asiassa:

Anne Leinonen
Tiedottaja
Vantaan kaupunki
Sosiaali- ja terveystoimi
Peltolantie 2D, 00130 Vantaa
puh. 040 596 2446
anne.leinonen@vantaa.fi