Löytyykö mistään tietoa henkilöistä, jotka lähtivät saattamaan sotalapsia Ruotsiin. Edesmennyt tätini oli yksi heistä ja hän sairaanhoitajana jäi myös…

Kysytty

Löytyykö mistään tietoa henkilöistä, jotka lähtivät saattamaan sotalapsia Ruotsiin. Edesmennyt tätini oli yksi heistä ja hän sairaanhoitajana jäi myös hoitamaan lapsia joksikin aikaa Ruotsissa.
Nyt kiinnostaisi tietää tarkemmin tuosta ajankohdasta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Viime sotien aikana Suomesta siirrettiin sodan jaloista turvaan muihin Pohjoismaihin lähes 80 000 lasta. Sotalapsista, heidän kohtaloistaan ja muistoistaan on sittemmin kirjoitettu paljon.

Sen sijaan vähemmälle huomiolle ovat jääneet sotalasten saattajat, jotka lähtivät junien ja laivojen mukaan varmistamaan lasten turvallisen perillepääsyn. Joitakin tietoja kuitenkin löytyy.

Esimerkiksi Olli Panhelaisen vuonna 2005 tekemässä Jyväskylän seudun lastensiirtoja käsittelevässä pro gradu-työssä aihetta sivutaan. Valtakunnallisesti sotalapsiasiaa koordinoi Sosiaaliministeriön alainen Lastensiirtokomitea. Edelleen vastuu jakautui paikallistasolla muun muassa erityisten lastensiirtoasiamiesten harteille.

Kyseiset lastensiirtoasiamiehet valitsivat ja kouluttivat saattajia Lastensiirtokomitean antamien ohjeiden mukaisesti. Panhelaisen mukaan ainakin Jyväskylän seudulla saattajiksi valittiin terveydenhoitajia, opettajia sekä vapaaehtoisia tavallisiakin ihmisiä, joiden toimiin kuului huolehtia lasten hyvinvoinnista matkan ajan. On varsin helppoa kuvitella, että muuallakin saattajiksi valittiin ja valikoitui luotettavaksi katsottuja terveydenhoito- sekä kasvatusalan henkilöitä.

Ulkopuolisten saattajien lisäksi tietyissä tapauksissa myös lasten omat äidit saivat lähteä matkalle mukaan, esimerkiksi lapsen ollessa alle kolmevuotias tai sairas.

Pertti Kavenin teoksessa "70 000 pientä kohtaloa" olevassa muistelmassa kerrotaan, että eräässäkin laivakuljetuksessa, joka oli suunniteltu 500 lapselle, oli mukana myös "50 matkatätiä", eli yhdellä saattajalla oli huolehdittavanaan keskimäärin noin kymmenkunta lasta.

Olli Panhelaisen pro gradu-työ on luettavissa suoraan verkosta:

https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/12040/URN_NBN_fi_j…

Sotalapsia yleisellä tasolla käsittelevää kirjallisuutta muun muassa:

Kaven, Pertti: 70 000 pientä kohtaloa - Suomen sotalapset (1985)
Kaven, Pertti: Sotalapset - toiveet ja todellisuus (2011)
Hytönen, Elina: Perhe sodassa 1939-1945 (2009)
Sodassa koettua, 1: Haavoitettu lapsuus (2007)

Lisäksi sotalasten omia muistelmia löytyy kymmenittäin.