Löytyykö mistään maailmalta tutkimusta tai esimerkkiä mitä tapahtuu kun 11 miljoonan asukkaan kaupunki suljetaan virussairauden leviämisen johdosta? Miten…

Kysytty

Löytyykö mistään maailmalta tutkimusta tai esimerkkiä mitä tapahtuu kun 11 miljoonan asukkaan kaupunki suljetaan virussairauden leviämisen johdosta?
Miten toimii elintarvike ja lääkehuolto, alkaako huume- ja pilleririippuvaiset ryöstellä apteekkeja, kuinka suuri osa väestöstä pyrkii pakenemaan suljetusta kaupungista etc.?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyjä viitannee tässä viimeaikaisiin, uuden koronaviruksen aiheuttamiin tautitapauksiin Kiinan Wuhanissa. Viranomaiset ovat katkaisseet juna-, lento sekä muut liikenneyhteydet Hubein maakunnassa keskisessä Kiinassa sijaitsevaan Wuhaniin sen jälkeen kun tauti puhkesi. Myöhemmin kiellettiin suurin osa kaupungin sisäisestä liikenteestä, myös yksityisajoneuvot. Terveysviranomaiset myös edellyttävät, että kaikki Wuhaniin matkustaneet rekisteröityvät kunnallisilla terveysasemilla ja pysyttelevät kotonaan 14 päivän karanteenissa. Kaupungissa rakennetaan nopealla vauhdilla kahta, pelkästään uuden koronavirustartunnan saaneiden hoitoon tarkoitettua sairaalaa. Paikalle on avuksi lähetetty 450 armeijan lääkintätyöntekijää.

Ylen verkkouutisessa Maailman terveysjärjestö WHO:n Kiinan-edustaja Gauden Galea arvioi uutistoimisto AP:lle, että 11 miljoonan asukkaan kaupungin eristäminen tällä tavoin on keinona uusi. Esimerkkiä aikaisemmasta vastaavan kokoisesta manööveristä ei siis liene. Voimme vain seurata sitä tiedottamista, mitä uutistoimistoille Kiinan suunnalta välittyy.

Hiljaiselta näyttää kaupungilla Ilta-Sanomien kuvareportaasissa  https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006387230.html

Kiina rajoittaa elämää jo kolmessa miljoonakaupungissa virusuhan vuoksi – Katso videolta, miltä arki näyttää nyt Wuhanissa  https://yle.fi/uutiset/3-11171335

Näin Kiina rajoittaa koronaviruksen leviämistä: kaupunkeja eristetty, ryhmämatkat jäihin ulkomailla https://yle.fi/uutiset/3-11176512