Otsikko
Löytyykö mistään luetteloa Suomen sodan sotilaista, luetteloa kaatuneista tai kadonneista Suomen sodan sotilaista, tietoa mihin Keski- ja Pohjois-Suomen joukot…

Kysytty

Löytyykö mistään luetteloa Suomen sodan sotilaista, luetteloa kaatuneista tai kadonneista Suomen sodan sotilaista, tietoa mihin Keski- ja Pohjois-Suomen joukot olivat sijoitettuna Ruotsissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen sodan etenemistä ja joukkojen sijaintia kuvataan aika tarkasti vanhemmissa tutkimuksissa, erityisesti Danielson, Suomen sota ja Suomen sotilaat vuosina 1808-1809. Helsingissä 1896. Teoksessa mainitaan, että joukko-osastoja Ruotsissa sijaitsi mm. Hernösandissa ja Uumajassa. Tietoa sodasta yleisemmin löytyy myös teoksista Gripenberg, G.A., Suomen sota 1808-1809. Otava 1908 ja Persson, Anders, Suomen sodan unohdetut sankarit, Otava 1988.

Suomen Sota-arkiston sivuilla annetaan tietoa henkilöhistorian lähteiden tutkimuksesta, http://www.sota-arkisto.fi/inet/henkilohistoria.htm#ruotsinvalta . Siellä kerrotaan, että lähteitä ennen vuotta 1812 voi tiedustella Suomen kansallisarkistosta, http://www.narc.fi/Arkistolaitos/kansallisarkisto/ .

5 ääntä

Kommentit

olisin kiinnostunut miesten nimistä koivistosaaren taisteluista