Otsikko
Löytyykö kirjastosta matrikkelia Suomessa toimineista nimismiehistä.

Kysytty

Löytyykö kirjastosta matrikkelia Suomessa toimineista nimismiehistä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Heikki Ylikankaan kirjoittaman nimismiesinstituution historian

Wallesmanni : kuusi vuosisataa kansan ja esivallan välissä. - Suomen nimismiesyhdistys, 1966

lähde- ja kirjallisuusluettelossa mainitaan yleisluontoisesti "Nimismies- ja lakimiesmatrikkelit", mutta käytännössä en ole kyennyt löytämään tietoja yhdestäkään nimismiesmatrikkelista. Lakimiesmatrikkeleita kyllä löytyy:

Schauman, K. F. J.
Finlands jurister år 1879. - Helsingfors, 1979.

Westerlund, A. W.
Finlands jurister år 1898. - Helsingfors, 1898.

Westerlund, A. W.
Finlands jurister 1909. - Åbo 1909.

Holmberg, K. G.
Suomen lakimiehet : elämäkerrallisia tietoja. - Helsinki, 1926.

Wilskman, J. E.
Lakimiesmatrikkeli. - Porvoo, 1939.

(Myöhemmät eivät varmaankaan enää tulee kyseeseen). Käytännössä 1890-luvun (kruunun)nimismiehet eivät kuitenkaan usein olleet suorittaneet korkeakouluopintoja tutkinnoista puhumattakaan. Vuonna 1857 annetut ja 1896 täydennetyt kelpoisuusvaatimukset olivat nimittäin olosuhteiden pakosta sangen venyvät.

Kenties apua olisi teoksista

Ottelin, Karl
Suomen Lääninvirkamiehistön Matrikkeli. - Waasa, 1909

tai

Pohjanpalo, I. & Schönberg-Ståhl, G.
Suomen poliisipäällystö. - Helsinki, 1938.

Vuosittain ilmestyvässä Suomen valtiokalenterissa on lueteltu alueittain nimismiehet ja mainittu heidän syntymä- ja virkaanastumisvuotensa. Valtiokalenteri on ilmestynyt vuodesta 1811 , myös suomeksi vuodesta 1869 alkaen.

10 ääntä

Kommentit

Onko digitaalisesti luettavissa tietoa 1900-luvun taitteen nimismiehistä Etelä-Pohjanmaalla, tarkemmin määritellen minua kiinnostaa Kurikan historia.
Ottelin, Karl
Suomen Lääninvirkamiehistön Matrikkeli. - Waasa, 1909
- mistä tämä löytyy?

Kiitos