Otsikko
Löytyykö kirjastosta apua sukututkimuksen tekemisessä?

Kysytty

Löytyykö kirjastosta apua sukututkimuksen tekemisessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastosta löytyy kirjallisuutta sukutukimuksen tekoon: sukututkimusoppaita ja sukukirjoja löytyy tietokirjaluokasta 99.3, Kymenlaakson paikallishistorian teoksia puolestaan luokasta 92.875. Samoin esim. lehdet Genos ja Sukuviesti löytyvät kirjastosta. Kirjaston kaukopalvelu palvelee sukututkijoita ja tilaamme esim. sukukirjoja tai mikrofilmeinä kirkonkirjoja muista kirjastoista ja arkistoista. Kotkan pääkirjaston lehtisalissa on mikrofilminlukulaite, jolla sukututkijat lukevat filmejä. Internetistäkin löytyy aineistoa. Kannattaa tarkistaa Finna-tietokannasta (https://www.finna.fi/), jos haluamansa kirkonkirjat ovat luettavissa verkosta. Suomen Sukututkimusseuran internet-sivut (http://www.genealogia.fi) kannattaa myös tutkia.

Siis varsinaista sukututkimusta emme tee, mutta autamme tiedonhaussa ja aineiston hankkimisessa.

Tässä muutama esimerkki kirjaston sukututkimusoppaista:
-Kuismin: Sukua tutkimaan : sukuharrastajan pikkujätti- Helsinki : Sukuseurojen keskusliitto, 2014
-Särkkä: Sukututkijan asiakirja-avain - [Seinäjoki] : [Heikki Särkkä], 2013.
-Huovila, Marja: Sukututkimuksen käsikirja - Helsinki : WSOY, 2009