Otsikko
Löytyykö kirjaa vuodesta 1918, jossa kerrottaisiin lähinnä sen ajan/vuoden filosofiaa ja aatetta, ei niinkään tapahtumia?

Kysytty

Hei, löytyykö kirjaa vuodesta 1918, jossa kerrottaisiin lähinnä sen ajan/vuoden filosofiaa ja aatetta, ei niinkään tapahtumia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuoden 1918 sisällissodasta on ilmestynyt viime vuosina lukuisia historiateoksia, joissa tuodaan esille ajan henkeä ja maailmankuvaa sotatapahtumien rinnalla. Tällaisia ovat esimerkiksi:

Olli Korjus: Kuusi kuolemaantuomittua (Atena, 2014)

Teoksessa esitellään kuuden teloitetun tarina, ja avataan samalla sisällissodan taustavaikuttimia sekä aatemaailman ristiriitoja.

Tiina Lintunen: Punaisten naisten tiet (Otava, 2017)

Kirjassa annetaan ääni punakaartien toimintaan osallistuneille työläisnaisille. Kirjan pääpaino on 1900-luvun alkupuolen naiskuvassa, sukupuolirooleissa ja arjessa. Ajallinen jänne ulottuu myös sodan jälkeiseen aikaan.

Tepora & Roselius (toim.): Rikki revitty maa: Suomen sisällissodan kokemukset ja perintö (Gaudeamus, 2018)

Artikkelikokoelmassa tarkastellaan sisällissodan syitä, tapahtumia ja seurauksia yli sadan vuoden aikajänteellä. Sotaa valotetaan niin punaisten, valkoisten, miesten, naisten kuin lapsienkin näkökulmasta.

Siltala, Juha: Sisällissodan psykohistoria (Otava 2009)

Siltala tulkitsee sotatapahtumia yksilöiden ja yhteisöjen psykodynamiikan kautta. Tutkimus tarkastelee sotaa sarjana epäselviä päätöksentekotilanteita, jossa ratkaisuja ennemmin vältettiin kuin tehtiin.

Jos olet kiinnostunut myös yleisemmin kyseisen aikakauden aatteista ja mentaliteeteista Euroopassa, voit tutustua esimerkiksi seuraaviin teoksiin:

Gerwarth & Horne (toim.): Sodasta rauhaan: Väkivallan vuodet Euroopassa 1918-1923 (Vastapaino, 2013)

Kirjassa käsitellään ensimmäisen maailmansodan synnyttämiä konflikteja eri puolilla Eurooppaa ja valotetaan niiden yhteisiä taustatekijöitä. Teoksessa käsitellään myös Suomen sisällissotaa.

Karsten Alnǽs: Euroopan historia 1900-1945: Pimeyden aika (Otava, 2007)

Euroopan historia -kirjasarjan  neljännessä osassa keskitytään maailmansotien aikaiseen Eurooppaan ja sen aatehistoriaan.

Hobsbawm, Eric: Äärimmäisyyksien aika: lyhyt 1900-luku (1914-1991)

1900-luvun omaelämäkerraksi kutsuttu teos kuvaa vuosisataa äärimmäisten inhimillisten kärsimysten ja ennenäkemättömien muutosten aikana.

Nordin, Svante: Filosofian historia: länsimaisen järjen seikkailut Thaleesta postmodernismiin (Pohjoinen 1999)

Teos esittelee tärkeimmät ajattelijat sekä länsimaisen aatehistorian merkittävät suuntaukset antiikista nykypäivään. Teoksen loppupuolella esitellään kattavasti 1900-luvun taitteen filosofeja ja suuntauksia.

Vuoden 1918 aatemaailmaan voi tutustua myös elämäkertojen ja kaunokirjallisuuden kautta.

Nyström & Donner (toim.): Merkillinen on nyt maailman meno: Helsingin päiväkirja sekasorron ajalta 1917-1918 (Otava, 2017)

Teos on koottu aikalaisten kirjoituksista kollektiiviseksi päiväkirjaksi. Kirja luo kuvan jokapäiväisistä tapahtumista suurten tapahtumien keskellä.

Kirjasampo -palveluun on koottu Suomen sisällissodasta kertovaa kaunokirjallisuutta eri vuosikymmeniltä. http://www.kirjasampo.fi/fi/suomen-sisallissota-kaunokirjallisuudessa

Lisää kirjallisuutta voit etsiä kirjaston tietokannasta esimerkiksi hakusanoilla ”kansalaissota” tai ”sisällissodat Suomi”.