Löytyykö käsityö- tai askartelukirjoja, siitä miten turkiksista ommellaan (tai muuta sellaista käsittelyä, mitä tehdään) sen jälkeen kun turkikset on muokattu

Kysytty

Löytyykö käsityö- tai askartelukirjoja, siitä miten turkiksista ommellaan (tai muuta sellaista käsittelyä, mitä tehdään) sen jälkeen kun turkikset on muokattu

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turkisten ompelemisesta löytyy kirjastojen tietokannoista asiasanalla "turkistyöt". Esim. Oulun kaupunginkirjaston aineistotietokannasta http://www.ouka.fi/kirjasto/intro/ löytyy kaksi teosta :
Tikkanen, Kaisa : Turkistietouden perusteet , 1989
Granberg, Ingrid : Skinn och läder : tradition, beredning, sömnad, 1984
Yhteistietokannasta Linda löytyy lisäksi:
Serter, Sam : A handbook of fur craftsmanship, 1985
Kirjaa on joissakin yliopistojen kirjastoissa ja myös Varastokirjastossa, josta sitä voi kaukolainata lähimmän kirjaston kautta.

Mainittujen teosten lisäksi löytyy turkistöistä kirjasarjasta Isotaito : Otavan suuri taitosanakirja, Osa 7 (1980), ss. 165-175. Myös Seepra-sarjan kirjasessa Silventoinen, Ritva : Turkikset (1975) on kerrottu lyhyesti turkin teon työtavat ja työvaiheet.