Löytyisiköhän teiltä listaa Keski-Suomessa toimineista Suomen sotasairaaloista 1939-1945?

Kysytty

Löytyisiköhän teiltä listaa Keski-Suomessa toimineista Suomen sotasairaaloista 1939-1945?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Verrattuna jatkosotaan, talvisodan aikaisia sotasairaaloita on ollut aina hieman haastavampi paikallistaa.

Saimme kuitenkin selville, että talvisodan aikana Jyväskylässä toimi 30. Sotasairaala. Kyseiseen sotasairaalaan löytyy viite Kansallisarkiston Vakka-tietokannasta:

http://www.narc.fi:8080/VakkaWWW/Selaus.action?kuvailuTaso=AM&avain=405…

Lisäksi Jyväskylän sotasairaalatoiminnasta on julkaistu myös Toini Karivalon toimittama teos "Veljet hoidettiin: sotasairaala Keski-Suomessa" (1994).

Jatkosodan osalta voidaan todeta Jyväskylässä toimineen samaisen 30. Sotasairaalan lisäksi ainakin sodan alkaessa myös 39. Sotasairaala. Sotasairaalat on mainittu Jatkosodan historia-teossarjan kuudennen osan sivulla 327 olevassa kartassa.

Jatkosodan aikaisen 30. Sotasairaalan sotapäiväkirjat löytyvät digitoituna Kansallisarkiston verkkopalvelusta.

Ajalta 17.6.1941-15.3.1943 osoitteesta http://digi.narc.fi/digi/slistaus.ka?ay=217933

Ajalta 1.4.1943-30.11.1944 osoitteesta http://digi.narc.fi/digi/slistaus.ka?ay=217936

Lisäksi Keski-Suomen alueella toimi ainakin osia 52. Sotasairaalasta. Kyseisen sotasairaalan esikunta toimi Vilppulassa, mutta sen kulkutautiosasto toimi Pihlajavedellä ja sisätautien sekä iho- ja sukupuolitautien osasto Keuruulla.

Lopuksi todettakoon vielä, että verrattuna rintamaolosuhteissa toimineisiin kenttäsairaaloihin, niin sotasairaalat perustettiin kotialueille pääosin jo toiminnassa oleviin sairaaloihin sekä lisäksi esim. kouluille, parantoloihin jne. Sotasairaalat olivat siis kiinteämmin omilla paikkakunnillaan, mutta myös niitä siirrettiin, yhdistettiin, perustettiin ja lakkautettiin tarpeen mukaan sotien aikana. On siis mahdollista, että Keski-Suomen alueella on ollut näiden lisäksi vielä joitakin erillisiä ja pienempiä osastoja, mutta päätoiminta lienee keskittynyt Jyväskylään ja Keuruulle.

Yst.terv.
Maanpuolustuskorkeakoulun kirjasto