Otsikko
Löytyisiköhän Hesperian sairaalan historiasta kertovaa suhteellisen tuoretta kirjaa, jossa olisi kerrottu koko sairaalan historia alkaen 1950-luvulta päättyen…

Kysytty

Löytyisiköhän Hesperian sairaalan historiasta kertovaa suhteellisen tuoretta kirjaa, jossa olisi kerrottu koko sairaalan historia alkaen 1950-luvulta päättyen osastojen muuttoon Auroraan 2000-luvun alkupuoliskolla?

Vastaus

Vastattu

HYKS Psykiatriakeskus (entinen Hesperian sairaala) muodostettiin 1950-luvun lopulla Kivelän sairaalan  mielenterveysyksiköstä. Sairaala on saanut nimensä  antiikista, sillä  Hesperia tarkoittaa lännen maata (kr. hesperos-sana  tarkoittaa länttä / iltaa). Sairaalarakennus valmistui helmikuussa 1962 Helsingin kaupungin keskusmielisairaalaksi.  Rakennuksen suunnittelivat arkkitehdit Martta ja Ragnar Ypyä. Hesperian Sairaala remontoitiin perusteellisesti 2000-luvun alussa, ja nykyisin sen päärakennus toimii HYKS Psykiatriakeskuksena. Pohjoisen Hesperiankadun puolella olevissa sivurakennuksissa on lisäksi HYKSin Lasten ja nuorten sairaalan toimintaa.

Lähde:

https://betoni.com/wp-content/uploads/2015/10/BET0603_s30-35.pdf

2 ääntä

Kommentit

Mikä historia hus psyk keskuskorttelin punatiilisillä rakennuksilla on? Alue Välskärinkatu-sibeliuksenk-pohj.hesperiank. vuosi 1899 vilahti jollain seinällä...