Otsikko
Löytyisikö tietoja Huugo Nybergistä. Hän lienee virsisäveltäjä.

Kysytty

Löytyisikö tietoja Huugo Nybergistä. Hän lienee virsisäveltäjä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Huugo (myös Hugo) Henrik Nyberg, synt. 16.10.1873 Laukaassa, kuoli 1973. Hänen vaimonsa oli jyväskyläläinen. Vihittiin papiksi 7.1.1898, suoritti pastorin tutkinnon 25.4.1902. Hän toimi vt kappalaisena ja kirkkoherran apulaisena sekä Mikkelissä että Ristiinassa. 30.4.1908 hänet nimitettiin itäisen piirin kuuromykkien matkapapiksi. Vuonna 1930 hänestä tuli rovasti. Hän toimi myös kuoronjohtajana, Kuurojen liiton johtotehtävissä ja NMKY:ssä sekä toimitti Kuuromykkäin katekismuksen ruotsinkielisen laitoksen, josta otettiin 1500 kpl:n painos. Hän sävelsi hengellisiä lauluja ja virsiä, mm. Lauri Stenbäckin ”Sun silmäis eteen, Jeesus” sekä Hilja Haahden ”Sinun rauhasi anna mulle”, jota on laulettu onnistuneen sävelmän ansiosta paljon yhteis- ja kuorolauluna.
Lähteet: Godenhjelm: Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ja papiston matrikkeli, 1916; Godenhjelm: Matrikkeli. Biografinen luettelo Suomen evankelis-luterilaisen kirkon papeista, 1935; Vaalas: Laulujen lähteillä. Hengellisiä lauluja ja virsiä-kokoelman vaiheita ja tekijöitä, 1873; Kuka kukin oli, 1961.