Otsikko
Löytyisikö täältä tietoa isäni valokuvasta. Kaksi miestä kävi vuonna 1970 tai 1971 keräämässä aineistoa Suomen Rintamamiehet 1939-1945 matrikkeli sarjaa varten…

Kysytty

Löytyisikö täältä tietoa isäni valokuvasta. Kaksi miestä kävi vuonna 1970 tai 1971 keräämässä aineistoa Suomen Rintamamiehet 1939-1945 matrikkeli sarjaa varten. Isäni antoi tiedot ja ainoan sotilaskuvansa heille. Äitini ei olisi halunnut sitä valokuvaa antaa, koska se oli ainoa sotilaskuva isästä. Mutta kun miehet lupasivat palauttaa kuvan, niin äitini suostui. Olin itse paikalla. Kirjaa painoi silloin Etelä-Suomen Kustannus Oy. Onko teillä siis tallessa iäni kuva. Isän nimi on Matti Aulis Jokinen s. 19.04.1922 Leivonmäki. Minulla on kaikki Suomen Rintamamiehet 1939-1945 matrikkelisarja, eikä isäni kuvaa, eikä tietoja hänestä löydy. Siis mihin katosi nämä isäni tiedot ja valokuva?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen rintamamiehet 1939-45 -matrikkelisarjaa julkaisi 1971 matrikkeliprojektia varten perustettu Etelä-Suomen Kustannus Oy.

Helsingin Sanomat 19.9.1976 kertoo, että rintamalla olleiden nimet saatiin silloisesta Valtion tietokonekeskuksesta, pääesikunnasta ja myöhemmin väestörekisteristä. Luettelon perusteella yhtiön asiamiehet kiersivät rintamamiesten luona keräämässä tietoja. Kirjat koostettiin divisioonittain, joka aiheutti haasteita ja viivästymisiä, koska täydennysmiehet tulivat kaikkialta Suomesta ja sodanjälkeinen muuttoliike myös sekoitti asiaa. Kustantaja ratkaisi asian päättämällä julkaista kullekin divisioonalle pääosan ja erillisen täydennysosan. Tarmokas myyntityö, tilaussopimus jota ei voinut perua sekä matrikkelien viivästymiset herättivät tuolloin tyytymättömyyttä. Vuoteen 1976 mennessä alun perin 21-osaisesta sarjasta oli valmiina 13 osaa.

Helsingin Sanomat uutisoi 17.4.1980 Etelä-Suomen Kustannus Oy:n menneen konkurssiin. Tällöin 19 suunnitellusta täydennysosasta oli valmistunut vasta kaksi, joten sadat jatko-osien tilaajat jäivät ilman jo maksamiaan kirjoja. Oletettavasti myös luovutettuja valokuvia jäi sille tielleen, sillä Kansa Taisteli -lehdessä 4/1981 Töpinän terveiset -palstalla harmitellaan konkurssin myötä menetettyä ainoaa kihlakuvaa. Tällöin vielä toimitus kehotti kirjoittamaan konkurssihallinnolle kustantamon vanhalla osoitteella. Mutta mitä tapahtui kustantamon keräämällä aineistolle? Kansalliskirjaston tietokannan mukaan sarjan täydennysosia ilmestyi 1980-luvulla vuoteen 1991 vielä muutamia, eli matrikkeliprojekti lienee vielä jatkunut uusin voimin jo kerätyn materiaalin pohjalta. Voisiko kadonnut kuva olla jossakin näistä täydennysosista?