Otsikko
Löysin yhden varastokirjan välistä vanhat Helsingin kaupungin kirjaston lainaussäännöt ja olisi mielenkiintoista tietää miltä ajalta ne on. Kirjassa ei…

Kysytty

Löysin yhden varastokirjan välistä vanhat Helsingin kaupungin kirjaston lainaussäännöt ja olisi mielenkiintoista tietää miltä ajalta ne on. Kirjassa ei valitettavasti ollut painovuotta mutta kirja saattaa olla noin 20-luvulta. En nyt jaksa alkaa koko sääntölistaa tähän kirjoittamaan mutta tässä muutamia sääntöjä:

Helsingin kaupungin asukkailla on ollut oikeus kahteen lainauskorttiin, joista toisella on voinut lainata vain tietokirjallisuutta. Lainauskortilla on saanut kerralla lainata vain yhden kirjan kerralla kotiin. Jos ei ole palauttanut kirjaa ajoissa kirjaston vahtimestari on hakenut kirjan lainaajan kotoa ja lainaajan on pitänyt maksaa vahtimestarille 2 markkaa hakupalkkiota.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjaston historiaa käsittelevästä Sven Hirnin kirjassa Kansankirjastosta kaupunginkirjastoksi: Helsingin kaupunginkirjasto 1860-1940 kerrotaan kirjaston käytön vuonna 1917 olleen lähes puoli miljoona . Tuolloin päätettiin rajata kaunokirjallisuuden osuus vain yhteen teokseen käyntikertaa kohden. 1930-luvulla kirjastoissa havahduttiin kirjojen varastamiseen, tenttikirjojen pitämiseen lainassa yli sallitun ajan ja kirjojen huonoon kohteluun. Vuonna 1933 päädyttiin ankaraan kirjelmään mikäli lainaaja ei palautuskehotuksesta huolimatta palauttanut lainaansa. Vahtimestari kävi asiakkaan luona ja viime kädessä turvauduttiin poliisin apuun. Kirjastot turvautuivat ajoittain myös salapoliiseihin, mutta toiminta todettiin hyödyttömäksi. Hakupalkkiosta en löytänyt tietoa.

http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1296932__Skansankirjastost…