Löysin sattumalta itseni täältä mielenkiintoisilta sivuilta ja ajattelin kysäistä. Mistä nimi Minna on peräisin,sen historia ja mitä se tarkoittaa?

Kysytty

Löysin sattumalta itseni täältä mielenkiintoisilta sivuilta ja ajattelin kysäistä. Mistä nimi Minna on peräisin,sen historia ja mitä se tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Saksalaisen Vilhelm-nimen naispuolinen vastine Vilhelmiina tuli almanakkaan Ruotsissa ja Saksassa v. 1789 kuningas Kustaa IV Aadolfin puolison Fredrika Dorotea Vilhelmiinan kunniaksi. Suomen almanakkaan Minna tuli vuonna 1950 sekä Mimmi vuotta myöhemmin. Muita meillä käytettyjä muotoja ovat Miina, Minni, sekä myös Iina ja Ina. Minnaa on levittänyt erityisesti kirjailija Minna Canth. Nimen suosio alkoi 1960-luvulla ja 1980-luvuilla se oli suosituimpia alle 15-vuotiaiden tyttöjen nimissä.
Tiedot kirjoista Pentti Lempiäinen: Nimipäiväsanat, Kirjapaja 1983
Kustaa Vilkuna :Etunimet, Otava 1995