Löysin mummoni vanhan värssykirjan. Lopussa oli minua sykähdyttänyt runo "On asioita". kirjoittajaksi on merkitty Timo Närhinsalo. Haluaisin kuulla runon…

Kysytty

Hei. Löysin mummoni vanhan värssykirjan. Lopussa oli minua sykähdyttänyt runo "On asioita". kirjoittajaksi on merkitty Timo Närhinsalo. Haluaisin kuulla runon/kronikan syntyvuodesta ja runoilijasta lisää.
Runo alkaa näin: On asioita. Ja on pirun kiire tapahtua kiireisillä asioilla, Hitaat asiat tapahtuvat hitaasti; vaivaiskoivut saavat suolla vasta hiirenkorvat kun lehdossa koivut jo ylpeinä lehtivät. Asiat viiltävät haavoille. Tylsä puukko tekee helposti parantuvan haavan. Jokaisen haavan päälle kasvanut nahka on entistä paksumpaa. Tunkiosta saa hyvää multaa kukkamaalle... ...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Kysymäsi runo on Pentti Fabritiuksen kirjoittama ja löytyy kokoelmasta Sammalen alta (v. 1964). Fabritius (v. 1930-1978) oli rakennustyöläinen ja kirvesmies Vesannolta.

Timo Närhinsalo puolestaan on näyttelijä, ohjaaja ja lausuja. Hän on esittänyt koko Sammalen alta -kokoelman Lappeenrannan teatterissa 1980-luvulla.