Löysin kerran yhdestä sarjakuva-albumista tällaisen runon: "Parhaimmat meistä on kuolleet, vaan vielä meitä jäljelle jää; elon isänmaan puolesta suoneet -…

Kysytty

Löysin kerran yhdestä sarjakuva-albumista tällaisen runon:

"Parhaimmat meistä on kuolleet, vaan vielä meitä jäljelle jää; elon isänmaan puolesta suoneet - heidän muistolleen malja tää!"

Mikä on kyseisen runon nimi, kuka on kirjoittanut sen ja milloin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kollega löysi Uuden suomen verkkolehdessä ilmestyneen Ahti Nuottimäen artikkelin Toivon pitkä matka Kauhavalle; osa 6/7 http://ahtinuottimaki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/88345-toivon-pitka-matka… Tämän verkkoartikkelin keskivaiheilla siteerataan useita säkeistöjä marssilaulusta, joka alkaa Parhaimmat meistä ovat kuolleet ja huonoimmat jäljelle jää, siispä juokaamme kuolleitten malja, sillä taivas heidän eessänsä on.

Lauri Pekurin kirjassa Spalernajan sotavanki (1993) mainitaan sivulla 12 Vaasassa lauletun lentäjien lauluja ja myös siinä yhteydessä on lainattu alkusanat samasta laulusta. Selim Palmgrenin säveltämä Lentäjien marssi ei ole kyseessä, siinä on erilaiset sanat. Myöskään Sotilaan laulukirjassa oleva marssi ei ole etsimänne

Kauhavan lentosotakoulun perinneyhdistyksen puheenjohtaja kertoi, että kyseistä marssia on esitetty vuonna 1983 seuraavassa radiokuunnelmassa: Hävittäjälentäjät. Dokumenttikuunnelma. Käsikirjoitus Heimo Lampi, dramatisointi Pertti Salomaa. [Helsinki] [1983]. [Yleisradio] 65 lehteä. Näytelmän tietoja ei ole vielä saatu käsiin.

2 ääntä

Kommentit

Näytelmän kirjoittaja Heimo Lampi aloitti itse sotilaslentäjäkoulutuksen Kauhavan ilmasotakoulussa vasta 2.9.1939, joten hän ei itse liene laulun kirjoittaja. Kaukopalvelu selvitti, että vaikka näytelmän painetussa versiossa on marssilaulustalaulusta useita säkeistöjä, siinä ei mainita sille erillistä tekijää.Seppo Ylösen kirja Elämän silmukat (ilm. 2011), joka on lentäjä Kalevi Kumpulaisen elämäkerta, sisältää s. 240 Fiat-lentäjien kunniamarssin , jossa myös on säe "Ovat parhaimmat edellä menneet, siksi huonoimmat jäljelle jää". Kertosäe kuuluu "Siis tartu lasiisi läikyttämättä, tää elo turhuutta valhetta vain, vainajalle malja tässä" Alkusanat kuuluvat "Holvit kaartuvat kattonamme, huone kolkko meitä ympäröi." Kirjoittajaa ei valitettavasti mainita. Laulu on kirjan mukaan otettu Rissalassa 23.8.2002 Kirgiisikillan (Kirgisiassa Mig21-hävittäjiä hakemassa olleiden lentäjien kilta) lauluvalikoimaan.

Nuottimäen verkkoartikkelin mukaan laulua on laulettu Kauhavalla hautajaisissa jo vuonna 1936.

Laulu on käännös 1. maailmansodan aikaisesta "Stand to your glasses steady", joka kuullaan mm. elokuvassa The Dawn Patrol (1938). Lentäjille teksti on vuorostaan sovitettu 1800-luvun Bartholomew Dowlingin runosta "Hurrah for the Next that Dies!", joka on kirjoitettu englantilaisia sotilaita Intiassa tappaneen kulkutautiepidemian aikana. (Itse olen oppinut suomalaisen version juuri edellä mainitun Kirgiisikillan lentäjän kautta.)