Otsikko
Löysin Googlella tällaisen, jossa lukee "hän sai niin pyhän ja titakaisen nuhteen Vapahtajalta". Mitä tuo "titakaisen" tarkoittaa?

Kysytty

Löysin Googlella tällaisen, jossa lukee "hän sai niin pyhän ja titakaisen nuhteen Vapahtajalta". Mitä tuo "titakaisen" tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Näyttää siltä, että tekstintunnistusohjelmalla on ollut vaikeuksia tulkita fraktuurakirjaimin painettua tekstiä. Suomen lähetyssanomia -lehden numerossa 2/1883 Vapahtaja antaa "wakaisen nuhteen", ei titakaista.

0 ääntä

Kommentit

No mitä se "wakainen" tarkoittaa?

Tässä vakainen tarkoittaa lähinnä vakavaa. Sanan muita merkityksiä ovat heilahtelematon, horjumaton, järkkymätön, maltillinen, rauhallinen, tasainen, jäyhä, jämerä, tärkeä, totinen, todellinen. (Nykysuomen sanakirja)