Listataanko lainatuimpia lasten ja nuorten tietokirjoja jonnekin? Esim. top 20 vuosittain.

Kysytty

Listataanko lainatuimpia lasten ja nuorten tietokirjoja jonnekin? Esim. top 20 vuosittain.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helmet.fi-sivustolle kerätään säännöllisesti listoja halutuimmista (eli lainatuimmista ja varatuimmista) aineistoista Helmet-kirjastoissa. Tässä on lista viime vuoden halutuimmista lasten- ja nuortenkirjoista, joskin ne ovat pääosin kaunokirjallisuutta. Myös Sanasto pitää yllä lainatuimpien kirjojen rekisteriä.

Erillistä listausta tietokirjoista ei ainakaan pääkaupunkiseudun kirjastoissa tehdä, mutta Helsingin kaupunginkirjaston innokas tilastonikkari selvitti vuoden 2022 lainatuimmat lasten ja nuorten tietokirjat Helsingissä (virhemarginaali 7%):

Teos

Tekijä

Lainat

Guinness world records 2022

Tatu ja Patu pihalla

Havukainen, Aino

Paloasema

Lönn, Pasi

Koiramäen Suomen historia

Kunnas, Mauri

Pahikset : häijyistä häijyin opas

Dakin, Glenn

Dinosaurukset : uskomaton maailma

Barker, Chris

Superdinosaurukset

Barker, Chris

Pieni avaruuskirja

Kunnas, Mauri

Noidan käsikirja

Maple, Eric

Autokirja : tässä kirjassa tutkitaan, kuinka henkilöauto toimii ja mistä osista se koostuu

Nikunen, Antti

Dinosaurukset

Murray, Lily

Kaikkien aikojen dinosaurukset

Egerkrans, Johan

Junior kuorma-autokirja

Hiittu, Mikko

Harry Potter : taikuuden historia

Dinosaurukset : ensyklopedia

Growick, Dustin

Millainen on avaruus?

Daynes, Katie

Harry Potter -kokkauskirja

Farrow, Joanna

Dinosaurukset

Zoehfeld, Kathleen Weidner

Miksi jakaminen on reilua?

Daynes, Katie

Ihme ilmat! : miksi ilmasto muuttuu

Ertimo, Laura