Otsikko
Lauri Rauhala on kirjoittanut tehneensä koko elämänsä 'Ihmisen filosofiaa' missä tekstl?

Kysytty

Lauri Rauhala on kirjoittanut tehneensä koko elämänsä 'Ihmisen filosofiaa' missä tekstl?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lauri Rauhalan (1914-2016) tuotannosta ei löydy Ihmisen filosofia -nimistä teosta, joten hän on mainitussa yhteydessä luultavasti tarkoittanut ihmisen filosofiaa tuotantonsa aiheena. Filosofi Jukka Hankamäen mukaan Rauhala pohtii ihmisen kokonaisvaltaista ymmärtämistä etenkin teoksissaan Henkinen ihmisessä, Humanistinen psykologia, Ihmiskäsitys ihmistyössä ja Tajunnan itsepuolustus (Niin & näin 2/1906, s 16-21).

Lauri Rauhalan tuotantoa:

Tajunnan itsepuolustus (2017)

Ihmiskäsitys ihmistyössä (2014)

Ihminen kulttuurissa – kulttuuri ihmisessä (2009)

Henkinen ihminen (2009) (sisältää korjatut laitokset teoksista Henkinen ihmisessä ja Ihmisen ainutlaatuisuus sekä Jussi Backmanin laatiman esseen Rauhalan ajattelusta)

Hermeneuttisen tieteenfilosofian analyyseja ja sovelluksia (2005)

Ihmisen ainutlaatuisuus (1998)

Eksistentiaalinen fenomenologia hermeneuttisen tieteenfilosofian menetelmänä  (1993)

Henkinen ihmisessä (1992)

Mitä meditaatio on? (1992)

Humanistinen psykologia (1990)

Ihmisen ykseys ja moninaisuus (1989)

Meditaatio (1986)

Jooga-meditaatio ja psyykkisten häiriöiden problematiikka (1983)

Merkityksen ongelma psykologiassa ja psykiatriassa (1981)

Ihmistutkimuksesta eksistentiaalisen fenomenologian valossa (1978)

Filosofinen orientoituminen psykosomatiikan ongelmaan (1976)

Psyykkinen häiriö ja psykoterapia filosofisen analyysin valossa (1974)

Situationaalinen säätöpiiri psyykkisissä häiriöissä ja psykoterapiassa (1973)

C. G. Jung : hänen keskeiset teoreettiset ja psykoterapeuttiset käsityksensä sekä niiden tämänhetkinen arviointi (1972)

Psykoanalyysin hermeneuttinen tieteenfilosofia (1972)

Die Seinsfrage in der sog. neueren Psychosomatik (1970)

Intentionality and the problem of the unconscious (1969)

Mitä psykoterapia on ja kuka sitä tekee (1964)

On the validity of Szondi's syndromatics of schizophrenia (1956)

Jos teoksesta on useita painoksia, luettelossa on mainittu uusimman painoksen ilmestymisvuosi.

Haastatteluja ja artikkeleita:

Hankamäki, Jukka, Lauri Rauhala : suomalaisen filosofian grand old man... Niin & näin 2/2006, 16–21.

http://netn.fi/sites/www.netn.fi/files/netn062-03.pdf

Koski, Tapio, Lauri Rauhalan haastattelu. Niin & näin 2/2006, 22–2.

http://netn.fi/sites/www.netn.fi/files/netn062-04.pdf