Laskeeko Aurinko Suomessa missään milloinkaan ns. taivaanrannan taakse? Siis meren ja/tai järven ulapan taakse. Tällaista olen nähnyt vain etelänmailla.

Kysytty

Laskeeko Aurinko Suomessa missään milloinkaan ns. taivaanrannan taakse? Siis meren ja/tai järven ulapan taakse. Tällaista olen nähnyt vain etelänmailla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos Suomessa havainnoitsija asettuu katsomaan auringonlaskua paikkaan, jossa lännen suunnalla on pelkkää vesiulappaa (riittävän iso järvi tai meri), niin kyllä se sinne "veteen" näyttää aurinko uppoavan myös meidän leveyksillämme. Näky lienee länsirannikon ihmisille hyvinkin tuttu, kun taas etelärannikon etelään antavilla näköalapaikoilla aurinko ei ehdi riittävän alas ennen kuin paljon myöhemmin syksyllä. Selityksenä sille, että tätä veteen laskua näkee usein "etelänmailla" lienee siinä, että siellä oleskellaan paljon veden äärellä. Mutta aivan kuten Suomessa, jos jossain Kreetalla sattuu lännessä olemaan muuta kuin merimaisemaa, niin sinne se vuorten taakse aurinkokin näyttää painuvan.

Heikki Poroila