Lapsuudenystäväni menee viikon päästä naimisiin. Lapsina 1990-luvun alussa teimme esitelmän interrailista ja ihastuimme kahden naispuolisen kirjoittajan…

Kysytty

Lapsuudenystäväni menee viikon päästä naimisiin. Lapsina 1990-luvun alussa teimme esitelmän interrailista ja ihastuimme kahden naispuolisen kirjoittajan tarinamuotoiseen interrail-oppaaseen/ kirjaan. Haluaisin siteerata kirjaa hääpuheessani, mutta en onnistu löytämään sitä. Kirjassa he kutsuivat itseään naaraspapoiksi. Osaisitteko auttaa oikeille jäljille? Löytyyköhän opus vielä kirjaston varastoista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on varmaan Aura Koiviston teos Irtolaisina Euroopassa, Otava 1986. Siitä löytyi arvostelu ÄOL-n (Äidinkielen opettajien liitto) Virke-jäsenlehdestä 3 vuodelta 1988. Pieni ote arvostelusta: ”Irtolaisina Euroopassa tarkastelee Eurooppaa interrailmatkaajan silmin. Se on yksityiskohtainen matkapäiväkirja kahden "naaraspapan" interrailmatkailusta Pohjois-, Keski- ja Etelä-Euroopassa. Tytöt kiertävät maita ristiin rastiin vähän sen mukaan kuin mieleen juolahtaa”
Aura Koiviston kirjaa on yksi kappale pääkirjastossa Pasilassa sijaitsevassa Helmet-kirjavarastossa.