Lapset laulavat laulua päiväkodissa "Maija Mehiläinen lentää innoissaan kukkasesta kukkaan mettä keräämään...? Mutta miten laulu jatkuu, löytyykö sanat jostain?

Kysytty

Lapset laulavat laulua päiväkodissa "Maija Mehiläinen lentää innoissaan kukkasesta kukkaan mettä keräämään...? Mutta miten laulu jatkuu, löytyykö sanat jostain?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mahtaisiko kuitenkin olla kyseessä Karel Svodoban laulu "Die Biene Maja", joka on suomennettu nimellä "Maija Mehiläinen" ja jonka suomalaiset lapset tuntevat samannimisestä television animaatiosarjasta? Sen sanat (suomennos Maija-Liisa VUorjoki) eivät kyllä mene aivan toivotulla tavalla vaan näin:

"Oli kerran kauan sitten, aivan tuntematon maa,
siellä asui mehiläinen, josta paljon kerrotaan. Ja tämän
mehiläisen nimi oli Maija, pieni reipas mehiläinen.
Maijaa, Maijaa kaikki rakastavat.
Maija, Maija, Maija kerro tarinas!"

"Maija lentää maailmaan, ihmeitä sen katsomaan
Ja tämän mehiläisen nimi oli Maija
pienen pieni mehiläinen Maija
Maija lentää maailmaan, Maija, Maija
Maijaa kaikki rakastaa."

On toki mahdollista, että päiväkodissa on laulettu joko omilla sanoilla tai sitten on olemassa jokin toinenkin Maija Mehiläinen -niminen laulu, mutta ainakaan kirjastojen tietokannat eivät sellaista tunne. Maija Baric on säveltänyt laulun "Perhonen ja mehiläinen", joka alkaa sanoilla "Minä keräilen mettä". Siis vähän sinne päin, mutta siinä ei kyllä seikkaile Maija Mehiläinen.

Valitettavasti tämän osuvampaa ei löytynyt.

Heikki Poroila
Tikkurilan kirjasto

3 ääntä

Kommentit

Kysyjälle vastaus tullee liian myöhään, mutta uskoisin, että kyseessä on kappale "Maija Mehiläinen" Rytmikylvyn Pikku Kuplat cd:ltä (Elina Kivelä-Taskinen -Kultanuotti)