Lapsena n. 1990-luvun puolivälin tienoilla minulla oli kirja, jota olen etsinyt nyt aikuisena, mutta surukseni en ole löytänyt. En millään muista kirjan nimeä…

Kysytty

Hei, lapsena n. 1990-luvun puolivälin tienoilla minulla oli kirja, jota olen etsinyt nyt aikuisena, mutta surukseni en ole löytänyt. En millään muista kirjan nimeä. Se oli ikäänkuin tehtäväkirja, jossa jokaisella sivulla piti etsiä kuvista jotain erikoista. Teemana oli kummitustalo tms. Tarkoitus ei kuitenkaan ollut piirtää kirjaan, vaan tutkia vain kuvia ja hoksata niistä asioita. Kirjassa oli muistaakseni tarina, jossa lapsi eksyi outoon taloon, ja lukijan piti auttaa häntä hoksaamaan kummallisuuksia. Yhdellä sivulla oli outoja tauluja käytävän seinällä, joista piti löytää outouksia, mm. kahdet kasvot -illuusio, ja toisella sivulla oli kellari tai keittiö täynnä hiiriä tai rottia, ja niiden läpi piti löytää reitti ulos. Kirjassa oli ehkä Igor-niminen hahmo.

Saisinko täältä apua, mikä kirja mahtoi olla kyseessä?

Vastaus

Vastattu

Kaikki yksityiskohdat eivät täsmää, mutta voisiko kyseessä olla kirja Kummitusmatkat: Seikkaile ja ratkaise (Tammi 1991)? Kirjassa on kolme tarinaa, joissa jokaisella aukeamalla on ratkottava tehtävä. Useimmiten tehtävä liittyy juuri kuvien yksityiskohtien tutkimiseen ja loogiseen päättelyyn. Yhdessä tarinassa ollaan aavelinnassa, toisessa kummituskartanossa. Kirjaa löytyy vielä joistakin Suomen kirjastoista.