Lapsena ja vielä teini-iässäkin hypittiin barbiita. Mutta unhoon on jäänyt miksi kutsuttiin sitä pelivälinettä mitä "potkittiin" eteenpäin ruudusta toiseen?…

Kysytty

Lapsena ja vielä teini-iässäkin hypittiin barbiita. Mutta unhoon on jäänyt miksi kutsuttiin sitä pelivälinettä mitä "potkittiin" eteenpäin ruudusta toiseen? Vai kutsuttiinko sitä vain laudanpalaksi tms? Tätä barbiita hypittiin Pohjanmaan rannikkokaupungissa. Ajattelin vain kutsutaanko pelivälinettä eri lailla toisella puolella maata?

Vastaus

Vastattu

Sana barbi on suomenruotsia. Charlotta af Hällströmin Finlandssvensk ordbok (2000) kertoo, että barbi; hoppa barbi tarkoittaa hoppa hage eli hoppa ruta.

Suomeksi leikin täytyy olla ruutuhyppely. Siinä maahan piirretään suorakaiteen muotoinen, kuuteen yhtä suureen osaan jaettu ruudukko. Pieni litteä kivi etsitään konkkauskiveksi. Ensimmäinen hyppääjä asettuu ruudukon lyhyen sivun vasemman puoleisen ruudun eteen ja heittää kivensä siihen. Sitten hän hyppää yhdellä jalalla, potkaisee samalla jalalla kiven keskimmäiseen ruutuun ja hyppää itse perässä jne. https://leikkipankki.xn--leikkipiv-12ac.fi/Leikit/Tiedot/419.

Suomeksi pelivälinettä (kiveä tai muuta) kutsutaan siis konkkauskiveksi. Yhdellä jalalla eteenpäin hyppimisestä käytetään muotoja konkata, kinkata. Kokkolassa on käytetty myös sanaa rintata, joka tulee ruotsinkielisestä sanasta trinta.

15 ääntä

Kommentit

Palikan nimeä en tiedä, mutta pelin nimen osaan sanoa. Oikea termi suomeksi on "parpiita". Sitä tytöt harrastivat 1950-luvulla eivätkä "barbiita" puhumattakaan mistään "ruutuhyppelystä". Ruotsalaisseudulla on toki voitu "herrasväen peetäkin" käyttää ja hypätä barbiita. Haiskahtaa tuo ruutuhyppely-sana virkamiessuomelta, samalta koukerokieleltä, jota meille tyrkytetään, jotta elävä kieli kuivettuisi ja näivettyisi ja käsitteet hämärtyisivät. Jos olet kaunokirjailija, niin varmin tapa tehdä kirjastasi tylsä on käyttää tekstissä virkamiesten keksimiä uudissanoja.