Otsikko
Lakimies lehti: vuoden 1968 vuosikerrassa on Helsingin Hovioikeuden katselmuskertomus joka liittyy Helsingin III sotaoikeuden päätöksestä (12.1.1968) Helsingin…

Kysytty

Lakimies lehti: vuoden 1968 vuosikerrassa on Helsingin Hovioikeuden
katselmuskertomus joka liittyy Helsingin III sotaoikeuden päätöksestä
(12.1.1968) Helsingin hovioikeudelle tehtyyn valitukseen ns. Kypoksen kapakkamellakasta, jossa suomalaiset rauhanturvaajat paninvat 17.12.1967 muutaman kabareen ns. remonttiiin Nikosiassa
. Katseluskertomuksen laati Jukka Pasanen ja hovioikeudenneuvos Poukka lienee toimittanut sen Lakimies-lehden julkaistavaksi.
Samaa asiaa eli mellakkaa koskeva evesti Veikko Rusasen allekirjoittama tiedote julkaistiin Helsingin Sanomissa joulukuussa 1968
pian 17.12.1968 jälkeen-
Kysymys.
Miten saan Lakimieslehden katselmuskertomuksen
Miten saan tiedotteeen ja mahdollisen muun ko. asiaa koskevan
lehdistömateriaalin.
Mitä maksaa
Muukin ko mellakkaa koskeva lehdistömateriaali kiinnostaa

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lakimies-lehden kyseinen vuosikerta löytyy Varastokirjastosta, minne oma kirjastonne voi lähettää siitä kaukolainapyynnön. Hinnaksi tulee noin 3 euroa. Tämä vuosikerta on myös digitoitu, mutta se ei ole vapaasti saatavilla netissä. Sitä pääsee Kotkassa lukemaan Merikeskus Vellamon tietokeskuksessa, missä on käytössä Helsingin yliopiston tietokantoihin kuuluva Digitoidut aikakauslehdet -tietokanta. Vellamon tietokeskuksen työntekijät osaavat opastaa tässä asiassa.

Tapahtuiko välikohtaus Kyproksella siis joulukuussa 1967 vai 1968? Molempien vuosien Helsingin Sanomat löytyvät mikrofilmeinä Kouvolan kaupunginkirjastosta.

Aiheesta löytyy ainakin Lauri Lehtimajan artikkeli ”Kun rauhanturvaajille katettiin leivätön pöytä... Kyproksen kapakkamellakasta 40 vuotta” lehdessä LakimiesUutiset: http://www.lakimiesuutiset.fi/artikkeli?artid=533