Otsikko
Kysyn spesifin kysymyksen kirjan ISBN koodista. Etsin uusinta painosta kirjasta Vapaaksi ahdistuksesta, jonka on kirjoittanut Edmund J. Bourne. Ilmeisesti…

Kysytty

Hei,
Kysyn spesifin kysymyksen kirjan ISBN koodista. Etsin uusinta painosta kirjasta Vapaaksi ahdistuksesta, jonka on kirjoittanut Edmund J. Bourne. Ilmeisesti teoksella on useita painoksia, joista vain osa on suomennettu.
Löysin kirjaa myytävänä Prismasta, Suomalaisesta kirjakaupasta ja Adlibriksesta. Lisäksi 1999 julkaistu teos on lainattavissa lähikirjastostani.
1999 julkaistussa teoksessa on 309 sivua ja Prisman sivulla oleva kirja on julkaistu 2000, jossa on 399 sivua. Miten vuodessa on voitu tehdä 100 sivua lisää kirjaan? Lisäksi kirjalla löytyy olevan kaksi eri ISBN koodia.
Mistä löydän nyt sen uusimman ja kattavimman painoksen, joka on mahdollista ostaa omaksi?
Kysyin aiemmin tällä sivustolla onko kirjan eri painoksissa eroja, vastaus oli että luultavasti ei. Mutta onhan tuo melkein 100 sivun lisäys jo aika suuri eroavaisuus.
Kiitos vastauksesta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,

Kiitos kysymyksestäsi!

Tuo 2010-painos, jossa on 399 sivua, on uudistettu versio 1999&2000 kirjoista, vaikka siitä ei ole erikseen mainintaa (2010 käännetty kirjan mukaan viidennestä painoksesta). Kirjasta on 6. päivitetty painos 2015 ja 2020 ilmestyy 7. päivitetty painos, mutta näitä ei siis ole kuin englanniksi.

Löytyvien tietojen perusteella kirja on käännetty ensi kerran 1999 (309 s.), lisäpainos 2000 (307, [4] s.) Sitten uusittu käännös alkuperäisen kirjan viidennestä painoksesta. Tässä kohdin lienee tapahtunut moka, eli kirjalle ei ole haettu uutta ISBN-koodia. Nuo kaksi versiota (9529112122 sekä saman koodin uudempi 13-merkkinen 9789529112128) eivät siis ole eri isbn, vaan saman isbn-koodin kaksi eri varianttia. Uusi painoksen isbn on siis virheellinen ja sillä ei ole isbn-koodia.

Kirjakaupat tarjoavat yleensä uusinta painosta, jos sitä on saatavilla. Jos kirjan haluaa omaksi, saanet uusimman painoksen, koska aiemmat ovat loppuunmyytyjä.