Kysyn, miksi en ole koskaan saanut kirjastokorvauksia, vaikka kirjojani on ollut eri kirjastoissa jo vuosikausia?

Kysytty

Kysyn, miksi en ole koskaan saanut kirjastokorvauksia, vaikka kirjojani on ollut eri kirjastoissa jo vuosikausia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä lainaus kysy-palvelumme arkistosta löytyvästä aikaisemmasta vastauksesta:
"Kirjastokorvaus on puhekielen ilmaisu apurahoille, joita maksetaan erillisen lain nojalla kirjailijoille, kääntäjille ja nykyään myös säveltäjille ja sovittajille korvauksena siitä, että heidän teoksiaan on yleisissä kirjastoissa lainattavana. Kirjastokorvaukset eivät ole varsinaisia tekijänoikeusmaksuja, sillä niitä ei makseta automaattisesti eikä täsmälleen käytön mukaan, vaan anomuksesta yleisen harkinnan perusteella."

Tarkempaa tietoa kirjastoapurahoista löytyy osoitteesta http://www.taiteenkeskustoimikunta.fi/default.asp?WCI=wciFrames&strlang…
Otsikon "Apurahat ja lomakkeet" alta löytyy edelleen linkki nimeltä "Kirjailijoiden ja kääntäjien kirjastoapurahalautakunta".