Kysymys asuntoauton parkkeeraamisesta. Jos pysäköi asuntoauton kadun varteen pysäköintiruutuun, jonka ääriviivat on maalattu yhtenäisellä valkoisella…

Kysytty

Kysymys asuntoauton parkkeeraamisesta. Jos pysäköi asuntoauton kadun varteen pysäköintiruutuun, jonka ääriviivat on maalattu yhtenäisellä valkoisella sulkuviivalla ja auton äärimitat menevät yli viivan takana tai edessä olevaan ruutuun, saako siitä parkkisakot? Mitä sanoo asiasta voimassa olevat liikennesäännöt? Mihinkä sitten tulisi parkkeerata, jos kyseiseen ruutuun ei saa asuntoautoa pysäköidä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Asuntoauton pysäköinnistä ja parkkisakoista tiedetään Liikenneturvassa, katso www.liikenneturva.fi. Liikkenneturvan kotisivulla on välilehti nimeltä Kysyttyä, jossa on lomake kysymyksen esittämistä varten. Heiltä on kysytty samantyyppinen kysymys pysäköinnistä. Liikenneturvasta vastattiin, että tieliikennelaissa määrätään, että pysäköinti on kiellettyä pysäköintipaikan vieressä tai merkityllä pysäköintipaikalla niin, että ajoneuvo ja osittain merkityn paikan ulkopuolelle. Jos maksullisella parkkialueella pysäköi auton osittainkin kahteen ruutuun, on maksettava kahden ruudun "vuokra".

Tieliikennelaki löytyy osoitteesta www.finlex.fi säädösmuutosten hakemistosta, säädöksen numero on 267/1981.