Kysymykseni koskee suomalaista säveltäjää, Erkki Aaltosta. Häneltä ei löydy tallennettua musiikkia, vaikka hän on Wikipedian mukaan

Kysytty

Kysymykseni koskee suomalaista säveltäjää, Erkki Aaltosta. Häneltä ei löydy tallennettua musiikkia, vaikka hän on Wikipedian mukaan säveltänyt mm. 5 sinfoniaa, (tunnetuin n:o 2, nimeltään Hirosima), kaksi pianokonserttoa, viulukonserton, kamarimusiikkia ja 5 pianosonaattia. On hänellä muitakin teoksia.

Siis, miten säveltäjä voi kadota meidän kuulumattomiin, vaikka hänen elinaikanaan (1910 - 1990) musiikin taltiointi oli jo arkipäivää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kansallisdiskografia Violassa on mainittu kaksi tallennetta Erkki Aaltosen (1910-1990) säveltämää muisiikkia. Canto dell'umanita : kantaatti kuoroille, solisteille ja orkesterille. C-kasetti, 1984 ja
Elämän katoavaisuus : laulusarja baritonille pianon tai urkujen säestyksellä, joka sisältyy äänitteeseen Psalmeja. Äänilevy, 1984.
Suomen säveltäjät ry:n jäsenlehti Kompositiossa 3/2010 on Harri Wessmanin artikkeli ”Sata vuotta Erkki Aaltosen syntymästä”. Siinä mainitaan erityisesti kansainvälistäkin mainetta saanut, toisen maailmansodan jälkeen esitetty Hiroshima-sinfonia ja ihmetellään aikanaan usein esitettyjen ja hyviä arvosteluja saaneiden teosten, oikeastaan koko säveltuotannon vaipumista unholaan. ”On täysin absurdia ja käsittämätöntä, miten jotkin sävellykset kulkeutuvat joillekuille esittäjille, tai sitten miten ne ehkä eivät kulkeudu oikein minnekään” (Erkki Salmenhaara). Wessman kirjoittaa myös hankkeilla olevan Erkki Aaltonen –seuran perustamisesta, jonka tarkoitus olisi säveltäjän nuottien ja partituurien saattaminen saataville, musiikin äänittäminen ja saaminen konserttien ohjelmistoon. Ainakaan toistaiseksi hankkeen etenemisestä ei löydy tietoa.

0 ääntä

Kommentit

Ihan yleisellä tasolla on syytä todeta, että ns. taidemusiikin piirissä säveltäjän laajamittainen päätyminen äänitteille tai edes nuottijulkaisuille on pikemminkin poikkeus kuin sääntö. Erkki Aaltonen ei ole tässä suhteessa valitettavasti siis mikään harvinaisuus. - Salmenhaaran sitaatissa näiden asioiden sattumanvaraisuus on aika hyvin ilmaistu, sillä mitään yhtä selitystä joidenkin säveltäjien suosiolle ja näkyvyydelle ei ole olemassa. - Eikä huono saatavuus koske vain ns. moderneja säveltäjiä. Satojen laululevytysten Oskar Merikannon kolmesta oopperasta yhtäkään ei ole julkaistu sen paremmin nuottina kuin äänitteenäkään, ei edes historian ensimmäistä suomenkielistä oopperaa "Pohjan neiti". Näin vain on, vaikka sitä on vaikea uskoa todeksi.