Kysymykseni koskee e-kirjojen lukulaitteita. Näköni on heikentynyt, olen kaihileikkausjonossa, ja luen lehtiä tabletilla. Helsingin Sanomien Kirjasto…

Kysytty

Hei, kysymykseni koskee e-kirjojen lukulaitteita. Näköni on heikentynyt, olen kaihileikkausjonossa, ja luen lehtiä tabletilla. Helsingin Sanomien Kirjasto-palvelussa on kuitenkin fontti hiukan liian pieni, samoin Adoben Digital Edition-ohjelmassa. Millä alustalla luetaan Helmetin e-kirjoja?
Toinen kysymys, onko niin että Amazonin e-kirjoja voi lukea vain Kindle-laitteella? Jos näin on, miten voin tietää kuinka isoksi sen fontin voi saada?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helmetin sähkökirjoja voi lukea tietoikoneilla Adobe Digital Edition -ohjelman lisäksi suoraan selainta käyttän. Tällöin tietokoneen täytyy olla verkossa koko ajan. Fonttia voidaan silloin suurentaa. Selainohjelmaksi kannattaa valita Firefox, Chrome tai Safari. Muita selaimia käytettäessä teksti ei asetu näytölle oikein.

Kirjoja voi lukea myös IPadeillä tai Android-tableteilla tai useimmilla e-kirjojen lukulaitteilla, ei kuitenkaan Kindlellä. Jos käyttää IPadejä tai Android-tabletteja kirjaston e-kirjojen lukemiseen niitä varten voi ladata jo BlueFireReader -lukuohjelma tai Ellibs (suomenkieliset kirjat) tai Libby-sovellus. Ohjeet lukuohjelmien käyttöön löytyy Helmet-sivulta.
http://www.helmet.fi/fi-FI/Ekirjasto/Ohjeet/Ohjeet_ekirja_ja_aanikirjap…. E-kirjoista kannattaa kysyä kirjastossa lisää.

Kindlellä voi lukea Amazonin omien kirjojen lisäksi monia muitakin kirjoja. Esimerkiksi vapaasti ladattavan Gutenberg-palvelun kirjoista monia voi lukea Kindlellä. Myös monia kaupallisia e-kirjoja Kindleen voi ladata. Yleensä rajana on suojausmuoto. Jos kirja on suojattu vesileimasuojauksella, niitä voi yleensä ladata Kindleen. Kindlen fonttikokoa voi säätää.

Jos näkökyky haittaa lukemista, kannattaa harkita Celia-äänikirjapalvelun käyttöä. Se on maksuton verkkopalvelu, joka on tarkoitettu niille. joille normaalitekstin lukeminen on vaikeaa esimerkiksi näköongelmien takia. Celia-palveluun saa käyttäjätunnukset kirjastosta. Helsingissä tunnuksia jakavat kaikki isoimmat kirjastot.  Kirjastossa ei tarvitse esittää lääkärintodistusta, henkilöllisyystodistus ja oma ilmoitus lukemisesteestä riittävät.

Jos lukeminen on hankalaa,