Otsikko
Kysyisin tietoja kuvissa olevasta lasikulhosta. Kulhon mitat on yläreunan halkaisija 24,3 cm ja korkeus n 10,6 cm. Onko jokun tunnetun suunnittelema, kenen…

Kysytty

Hei
Kysyisin tietoja kuvissa olevasta lasikulhosta. Kulhon mitat on yläreunan halkaisija 24,3 cm ja korkeus n 10,6 cm. Onko jokun tunnetun suunnittelema, kenen valmistama, valmistusvuosi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lasikulho muistuttaa Aino Aallon niin sanottua renkaat vedessä -malliston tuotetta, alkuperäiseltä tuotantonimeltään Bölgeblick. Aitoa Aino Aallon suunnittelemaa mallia kulho ei silti ole. Aallon kulhojen raidanmuodot ovat vaihdelleet eri tuotantosarjojen mukaan. Missään tuotantosarjassa ei ole halkaisijaltaan kokoa 24,3 cm.

Merkittävän suunnittelijan sarjatuotantona tehdyissä tuotteissa on signeeraus lasissa. Se voi olla valmistajatehtaan nimi, valmistajan logo tai tuotenumero. Kuvan kulhossa ei näy mitään signeerausta. Toki signeeraus voi olla näkymätön.

Luultavimmin kyseessä on tavallinen käyttöesine, joita voi ostaa tai on voinut hankkia helpohkosti.

Lähteet:

Designlasin hintakirja : Kultakauden lasitaiteilijoiden koko tuotanto nykyarvoin - Tärkeimmät huutokauppatiedot v. 1994-2004 - Lähes 7000 hintatietoa, Jyväskylä, Poolring Oy, 2005

https://www.suomenlasimuseo.fi/sanasto

Finna-palvelu, haettu Aino Aalto, rajattu tulokset esineisiin: https://finna.fi/Search/Results?filter%5B%5D=%7Eformat_ext_str_mv%3A%22…