Kysyisin tällaista asiaa että miten usein hakaristi esiintyy vanhassa suomalaisessa kulttuurissa? Sitä on tietääkseni käytetty esim. tekstiilitöissä, voiko…

Kysytty

Kysyisin tällaista asiaa että miten usein hakaristi esiintyy vanhassa suomalaisessa kulttuurissa? Sitä on tietääkseni käytetty esim. tekstiilitöissä, voiko jossain nähdä kuvia tällaisista vanhoista kotimaisista tekstiileistä joissa esiintyy hakaristi? Muistan myös jostain kuulleeni tai lukeneeni että Kalevalassa esiintyy hakaristi? Onko se totta, onko nykyiset painokset sensuroitu? Esiintyykö hakaristi kenties joissain Kalevalan tapahtumista maalatuissa tauluissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hakaristi on ikivanha eri puolilla Eurooppaa ja Aasiaa käytetty ornamentti, jota tavataan myös Afrikassa ja Amerikassa. Euroopassa sitä esiintyy jo nuoremmalta kivikaudelta peräisin olevissa saviastioissa, Suomessa jo ainakin nuoremmalla rautakaudella. Nykyaikaan saakka hakaristi on säilynyt mm suomalais-ugrilaisten kansojen ompelukoristeissa ja kansanomaisessa puuesineistössämme. Se on käsitetty onnea tuottavaksi, pahojen voimien vaikutukselta suojaavaksi taikamerkiksi (Otavan iso tietosanakirja)

Koska hakaristiä on käytetty laajalti taiteessa ja koristeena, on sitä varmaankin käytetty myös Kalevala-kuvauksissa. En pysty antamaan suoraa vastausta siihen, mistä kuvia hakaristikoristeista löytyisi. Itse en löytänyt tähän hätään mitään. Mahdollisesti Suomen Kansallismuseossa saatettaisiin tietää säilyneistä suomalaisista esineistä, jossa on käytetty koristeena hakaristiä. Tutkimalla suomalais-ugrilaista/suomalaista kansatiedettä/taidetta käsitteleviä teoksia saattaisi löytyä jotain. Helsingin yliopiston kirjastolla on tässä asiassa laajemmat kokoelmat kuin meillä yleisillä kirjastoilla.

Suomessa hakaristi oli ilmavoimien tunnuksena 1918–45. Tyylitelty hakaristi löytyy myös eräistä kunniamerkeistä(vapaudenristi) ja se on lottajärjestön tunnus.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

hakaristi löytyy edelleenkin ilmavoimien lipusta:
"Hakaristin uusi tuleminen

1950-luvulla Ilmavoimien joukko-osastoille haluttiin omat liput. Lippujen suunnittelijana toimi silloinen majuri Olavi Seeve, josta myöhemmin tuli kenraaliluutnantti ja Ilmavoimien komentaja (1958-1964).
Tasavallan presidentti Urho Kekkonen vihki liput juhlallisesti puolustusvoimien lippu-päivän paraatissa Helsingissä Senaatintorilla 4.6.1958.

Sinipohjaisen lipun kuvio on sama, joka esiintyi jo Akseli Gallen-Kallelan suunnittelemassa vanhassa "sotalentäjien merkissä"i. Näin hakaristi oli tullut Suomen Ilmavoimien lipputunnukseksi."

http://www.karjalanilmailumuseo.fi/artikkelit/suomalaisen_hakaristin_%2…

Hakaristiä ehdotettiin myös Suomen lipuksi vuonna 1918. Ehdotusta myytiin nimenomaan sen kalevalaisella alkuperälle. Aiheesta löytyy hyvä lehtikirjoitus Saarijärven Paavossa (19.02.1918 no. 21), joka löytyy onneksi myös digitoituna Kansalliskirjastosta: https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1223086?term=Tule…