Otsikko
Kysyisin onko kirjaston kautta mahdollista saada lainata äänikirjoja ja miten niiden käyttö onnistuu? En ole näkövammainen, mutta hieman lukunäköni heikentyy…

Kysytty

Hei.
Kysyisin onko kirjaston kautta mahdollista saada lainata äänikirjoja ja miten niiden käyttö onnistuu? En ole näkövammainen, mutta hieman lukunäköni heikentyy illtaa kohden. Minulta on viime vuoden lopulla diabeteskaihi leikattu mol. silmistä, en näe siltikään lukea lukulaseilla, vaan joudun käyttämään jälleen moniteholaseja karsastuksen vuoksi.
Väsytessä lukeminen on lähes mahdotonta - etenkin työpäivän ja koko päivän tietokoneen ruudun tuijottelun jälkeen.
Lukihäiriötä olen "sairastanut" kouluiästä alkaen, tosin se on hallinnassa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjaston äänikirjat ovat cd-levyllä ja ne ovat lainattavissa tai varattavissa mihin tahansa pääkaupunkiseudun kirjastoista. Äänikikirja haun voi tehdö HelMet sivuston kautta hakusanalla äänikirjat, vasemmasta sivustosta ruksata aineisto cd-levy ja kokoelman alta ruksata aikuistenkokoelma.
Kaupunginkirjastolla on Kotipalvelu, joka toimittaa kirjoja kotiin asiakkaille, jotka eivät voi asioida kirjastossa. Heihin kannattaa olla yhteydessä, jospa saisitte esim. sen kautta äänikirjoja kotiin. Puhelinnumero on 31085214 arkisin kello 13-15.

Itäkeskuksessa sijaitseva Näkövammaisten kirjasto Celia on tarkoitettu nimenomaan henkilöille, joilla on näön vuoksi vaikeuksia lukea. Kannattaa myös heiltä kysyä asiasta.

http://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__S%C3%A4%C3%A4nikirjat__Ff%3A…

http://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Kotipalvelu/Helsingin_…

http://www.celia.fi/asiakkaaksi/tarkista-oikeus-liittya-asiakkaaksi/