Kysyisin onko.harbour lights,sataman valot soinut jossain mykkäelokuvassa

Kysytty

kysyisin onko.harbour lights,sataman valot soinut jossain mykkäelokuvassa

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos kysyjä tarkoittaa suomalaisia elokuvia, voi niitten osalta todeta, ettei ainakaan erittäin kattava Elonet-tietokanta tunne yhtään kotimaista elokuvaa, joss tätä sävelmää olisi käytetty.

Alkuperäinen laulu "Harbour lights" (Hugh Williams eli Will Grosz ja Jimmy Kennedy) on vuodelta 1937. Kun varsinaisen mykkäelokuvan historian katsotaan yleensä päättyneen vuoteen 1936, juuri tätä laulua ei ymmärrettävistä syistä ole voitu käyttää mykkäelokuvien kaudella. Teoriassa on mahdollista, että että joku olisi myöhemminkin tehnyt elokuvan, jossa ei ole varsinaista dialogiraitaa, vaan pelkästään musiikkisäestys, jossa laulua olisi käytetty. Ainakaan kansainvälisen IMDB-tietokannan kautta en tällaista kuitenkaan löytänyt.

Mitä tahansa musiikkia voidaan toisaalta yhdistää jälkikäteen mykkäelokuvakauden tuotoksiin. Tällaisesta ei ainakaan Suomessa ole mitään tietoa, mutta periaatteen tasolla se ei ole mahdotonta. Eri asia sitten on, miten tällaisen tiedon voisi löytää.

Heikki Poroila