Otsikko
Kysyisin mistä kirjasta löytyy lastenloru/satu, joka kertoo variksesta ja harakasta. Menee jotenkin näin: varis vanha ja totinen. Tuli markkina tuulelle pakana…

Kysytty

Kysyisin mistä kirjasta löytyy lastenloru/satu, joka kertoo variksesta ja harakasta. Menee jotenkin näin: varis vanha ja totinen. Tuli markkina tuulelle pakana. Tuhlasi rahaa kuin mieletön, vaikka harakka kielteli takana. Piti käydä sirkusteltassa ja karusellissä pyöriä. Piti kuunnella helppo-heikkiä ja rihkamaa ostellen hyöriä...

Vastaus

Vastattu

Kuvauksen perusteella kyseessä vaikuttaisi olevan Heikki Jylhän v. 1958 julkaistu teos Harakka ja varis. Kyseisessä runokirjassa julkaistu runo kertoo, kuinka harakka ja varis lähtevät kaupunkiin ostamaan uutta pukua - mutta uuden puvun saakin vain harakka, koska varis innostuu tuhlaamaan rahansa tivoliin ja sirkukseen. Teoksen kannen kuvituksessa punatakkinen harakka ja keltatakkinen varis seisovat aidalla.