Otsikko
Kysyisin, minkälaista tutkimusta ja kuinka paljon on tehty aiheesta: Lapsen jumalarepresentaatiot eli lapsen jumalakäsitys.

Kysytty

Kysyisin, minkälaista tutkimusta ja kuinka paljon on tehty aiheesta: Lapsen jumalarepresentaatiot eli lapsen jumalakäsitys.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yliopistokirjastojen yhteisestä kokoelmatietokannasta, Lindasta löytyy aiheesta tehtyjä kirjoja ja opinnäytteitä. Lindasta kannattaa hakea esimerkiksi perushakua tai tarkennettua hakua käyttäen hakusanoilla jumalakäsitykset and lapset. Verkkosanastosta http://vesa.lib.helsinki.fi/ysa/index.html voit etsiä lisää asiasanoja, joilla voit hakea aiheeseen liittyvää aineistoa. Opinnäytetöitä on tehty esimerkiksi aiheista Kuudesluokkalaisten jumalakuvia (tekijänä Laura Kivijärvi), 4-5-vuotiaiden lasten käsityksiä Jumalasta (tekijöinä Satu Laine ja Hanna Salkinoja), 4-8-vuotiaiden lasten käsityksiä Jumalasta (tekijänä Sari Kurki), Viides- ja kuudesluokkalaisten jumalakuvasta ja siihen vaikuttavista taustatekijöistä (tekijänä Kati Uusi-Hakala). On tutkittu myös kolmas-, kuudes- ja yhdeksäsluokkalaisten jumalakäsityksen kehittymistä (tekijänä Minna Kallio ja Krista Kulmala) sekä jumalakäsitystä esikoulussa ja toisen lukuvuoden jälkeen (tekijänä Terhi Palminen). Aiheeseen liittyen on tehty myös väitöskirja: Persoonallinen elämänkatsomus: pitkittäistutkimus suomalaisten ja ruotsalaisten lasten ja nuorten käsityksistä itsestään, ympäröivästä todellisuudesta ja tuonpuoleisuudesta. Väitöskirjan on tehnyt Mari-Anna Frangén. Frank-monihaussa voit valita ammattikorkeakoulukirjastot ja laittaa asiasanaksi esim. jumalakäsitykset lapset (tähän hakuun ei laiteta and-sanaa kuten Lindassa) Tällöin löydät myös ammattikorkeakouluissa tehtyjä opinnäytteitä.

Yleisistä kirjastoista (esim. Seinäjoen kaupunginkirjasto – maakuntakirjasto) löytyy aiheeseen liittyen esimerkiksi seuraavat kirjat:
Tamm Maare: Lasten ja nuorten uskonnollinen maailma (suom. Pirkko Jarasto) Hki: Lasten keskus, 1988
Arto Kallioniemi, Antti Räsänen ja Päivi Hilska (toim.):Lapsen sielun maisema Helsinki: Helsingin yliopisto, opettajankoulutuslaitos, Vantaan täydennyskoulutuslaitos, 2003

Linda-tietokanta on käytettävissä kirjastoissa, yliopisto-opiskelijoilla on usein mahdollisuus myös tietokannan etäkäyttöön. Voit myös katsoa internetin kautta suoraankin eri yliopisto- ja ammattikorkeakoulukirjaston tietokantoja. Opinnäytteitä voi useimmiten kaukolainata, mutta ne saattavat olla saatavilla vain mikrokortteina tai ei-kotilainaan periaatteella. Tällöin voit lukea niitä omassa kotikirjastossasi. Monissa kirjastoissa on myös mikrokortin lukulaitteita. Kaukolainat voivat olla maksullisia.