Kysyisin kirjastonhoitajien/-virkailijoiden laista johtuvasta pätevyysvaatimuksesta. Pätevöittääkö esimerkiksi liiketalouden tradenomin tutkinto tähän tai…

Kysytty

Kysyisin kirjastonhoitajien/-virkailijoiden laista johtuvasta pätevyysvaatimuksesta. Pätevöittääkö esimerkiksi liiketalouden tradenomin tutkinto tähän tai jokin soveltuva ylempi korkeakoulututkinto? Voiko kirjastoon päästä töihin myös tällaisella tutkinnolla, joka ei nimenomaisesti ole kirjastoalan tutkinto? Vai onko toivotonta hakea töihin kirjastoon, mikäli ei ole juuri nimenomaista kirjastoalan tutkintoa?

Vastaus

Vastattu

Riippuu vähän työtehtävästä, jonne ollaan hakemassa. Vakinaista virkaa haettaessa on oltava tutkinto käytynä (virkailijalle kirjasto- ja tietopalvelun merkonomi ja hoitajalle kirjasto- ja tietopalvelun tradenomi tai kirjasto- ja informaatiotieteet). Jos kyse on kesätyöstä tai työllistetyn sijaisuudesta, pätevyyttä ei välttämättä tarvita, mutta se voi olla suositeltavaa. Aiheesta on tällä palstalla kysytty aikaisemminkin ja vastattukin jo laajemmin.

https://www.kirjastot.fi/kysy/asiasanat/k/kirjastoala?language_content_…

Itse kävin kirjastovirkailijan koulutuksen Keravan Keudassa ja kirjastohoitajan opinnot Turun AMK:ssa. Sieltä kannattaa katsoa, onko opintopolkuja tarjolla.

Meri