Otsikko
Kysyisi kiiltomadoista. Uudessa-Seelannissa on Waitomon Otorohangassa kiiltomatoluola. Tulevatko kiiltomadot öisin tai johonkin muuhun aikaan ulos luolasta…

Kysytty

Kysyisi kiiltomadoista. Uudessa-Seelannissa on Waitomon Otorohangassa kiiltomatoluola. Tulevatko kiiltomadot öisin tai johonkin muuhun aikaan ulos luolasta. Jos tulevat, niin tulevatko sieltä ulos niin naarat kuin uroksetkin entä toukat. Naaraatko siellä loistavat? Ja mihin aikaan siis yöllä vai päivällä, ja mihin vuodenaikaan? Onko toukatkin luolassa ja tuikahtelevatko ne valo luolassa. Jos luolasta poistuu koirat tai naaraat, loistaako luolassa yksikään kiiltomato? Syövätkö kiiltomadot luolassa vai sen ulkopuolella? Mitä ovat rihmat, joita kuvissa näyttää riippuvan luolan katosta? Ilmeisesti aikuiset yksilöt eivät syö mitään. Elävätkö koiraatkin naaraiden tavoin pariviikkoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Muutaman matkatoimiston lähteen mukaan  tämän Uuden-Seelannin kiiltomadot ovat laji, joka löytyy vain juuri näistä luolista. Kiiltomatojen heimoon kuuluu noin 2000 lajia, Tämän lajin nimi ei selvinnyt, eikä siis löytynyt tietoa juuri tämän kiiltomatolajin elintavoista. Alla yleistä tietoa kiiltomadoista Oulun yliopiston sivuilta:

https://www.oulu.fi/yliopisto/node/53604

Kiiltomatoluolaa esitellään monilla matkailijoiden sivustoilla:

http://adalminasadventures.com/waitomo-kiiltomatojen-tahtitaivaan/

Keski-Häme-lehden artikkelin mukaan kiiltomatonaaraat houkuttelevat koirasta luokseen valollaan. Myös toukat hehkuvat, mutta tällöin valon on tarkoitus varoittaa petoja niiden pahasta mausta. Kiiltomatoaikuinen ei syö lainkaan. Alla linkki uutiseen:

https://keski-hame.fi/aiheet/uutiset/loistava-otokka-2304