Strauss-perheen musiikki

Kysytty

kysyin tätä jo aiemmin ja sain hyvän vastauksen.
Asia koskee strauss perheen musiikkia.

olen huvikseni selaillut eräitä nettisivustoja koskien strausseja ja löytänyt kohtalaisen täydelliset listat sävellyksistä.
olen hakenut teoksia myös youtube kanavalta.

kysymys on:
miten täydelliset teoslistat ovat ja onko aina tietty teos merkitty yhdelle henkilölle vai kaikille tekijöille? entä onko mahdollista että kahdella tekijällä olisi täysin samanniminen sävellys?
entä onko mahdollista että samalla sävellyksellä olisi 2 eri op. numeroa?
kysymys koskee oikeastaan kaikkia strausseja, johann strauss I, johann strauss II, josef ja eduard straussia sekä myös johann strauss III.
Löytyykö edes osittaista täysin oikeaa listaa jostakin?
arvostaisin vastausta.

Vastaus

Vastattu

Täydellisimmät listaukset säveltäjän teoksista löytyvät teosluetteloista. Tässä muutama:

- Poroila, Heikki: Yhtenäistetyt Straussit : teosten yhtenäistettyjen nimekkeiden ohjeluettelo
- Trenner, Franz: Richard Strauss : Werkverzeichnis
- Schönherr, Max: Johann Strauss Vater : ein Werkverzeichnis
- MUELLER VON ASOW, ERICH: RICHARD STRAUSS : THEMATISCHES VERZEICHNIS 1-3
- Mailer, Franz: Joseph Strauss : kommentiertes Werkverzeichnis.

Poroilan kirja löytyy Turun kaupunginkirjastosta, muita voi kysellä kaukolainaksi.

0 ääntä

Kommentit

Richard Strauss ei ole sukua Johann Strauss vanhemmalle eikä hänen jälkikasvulleen (Johann Strauss nuoremmalle, Joseph Straussille, Eduard Straussille ja tämän pojalle Johann Strauss III:lle).