Kuvitellaan tilanne, että joku NATO-maa julistaa sodan Venäjälle. Miten Suomi, jos olemme silloin NATO:n jäsen, olemmeko velvollisia sotimaan tämän maan…

Kysytty

Kuvitellaan tilanne, että joku NATO-maa julistaa sodan Venäjälle.
Miten Suomi, jos olemme silloin NATO:n jäsen, olemmeko velvollisia sotimaan tämän maan kanssa?

Vastaus

Vastattu

NATO:n peruskirjan viides artikla velvoittaa jäsenmaata osallistumaan NATO:n yhteiseen puolustukseen, jos joku NATO-maa joutuu hyökkäyksen kohteeksi. NATO-maat ovat siis sitoutuneet auttamaan toisiaan mahdollisessa hyökkäystilanteessa maakohtaisesti tarpeelliseksi katsomillaan keinoilla. Eli tällöin kunkin jäsenmaan itsenäisessä päätösvallassa on antamansa avun luonne ja laajuus, joka voi olla sotilaallisen avun lisäksi myös poliittisia toimenpiteitä, joilla vaikutetaan hyökkäävään osapuoleen.

Lähde: Karvinen, Jyrki - Puistola, Juha-Antero 2015: Nato ja Suomi