Kuuntelin radiostaTarinatarha-ohjelmaa, jossa luettiin Arvid Järnefeltin Vanhempieni Romaanista luku, joka kertoo Vasili Ivanovitsh Jakovlevista, kirjailijan…

Kysytty

Kuuntelin radiostaTarinatarha-ohjelmaa, jossa luettiin Arvid Järnefeltin Vanhempieni Romaanista luku, joka kertoo Vasili Ivanovitsh Jakovlevista, kirjailijan äidin Elisabet Järnefeltin lapsuudenkodissa lukuisia kertoja vierailleesta runoilijasta. Yritin etsiä tietoa tästä runoilijasta ja hänen teoksistaan, mutta en onnistunut. Onko Jakovlevista mitään elämäkertakirjallisuutta tai onko hänen runojaan luettavissa? Erityisesti jäi vaivaamaan, miten hänelle ja hänen äidilleen kävi Afrikassa.

Vastaus

Vastattu

Kirjallisuushistorioista en löytänyt jälkeäkään Jakovlevista, mikä ei Järnefeltin kuvauksen perusteella varsinaisesti yllätä. Hänen luonnehdinnassaan "runoilija ja suuri haaveilija" lienee paino ollut vankasti jälkimmäisellä osalla. Jakovlev, "saksalaisäidin saksankielinen poika", oli kielitaitoinen matkailija ja itsekin runoja kirjoittamaan ryhtynyt kirjallisuuden ja taiteen tuntija. Julkaistiinko Jakovlevin runoja koskaan jää epäselväksi; niin kuin Järnefelt kirjoittaa, "mikä oli runojen lopullinen kohtalo, en tiedä." On siis täysin mahdollista, että Vasili Ivanovitsh Jakovlev oli yksi niistä maailmanhistorian suurista elämäntaiteilijoista, joiden vaiheita ei sen suuremmin ole elämäkertoihin kirjattu ja että Vanhempieni romaanin hänelle omistettu luku on kenties perusteellisin painettu selonteko tämän erikoislaatuisen seikkailijan tarinasta. Mitä tulee Jakovlevin ja hänen rakkaan äitinsä Afrikan-seikkailuun, tässäkin lienee tyytyminen Järnefeltin sanoihin: "Mutta mitä sitten tapahtui, - siitä ei kukaan ole koskaan saanut mitään tietää."

Lähteet:
Arvid Järnefelt, Vanhempieni romaani. Ensimmäinen nide
Pirjo Hämäläinen-Forslund, Elisabetin romaani : Järnefeltin perheen pietarilainen tausta