Otsikko
Kuulin joskus 80-, 90- luvun vaihteessa Yleisradion jommalta kummalta kanavalta ( yleis- tai rinnakkaisohjelma ) kuunnelman, jonka nimen ja tekijän haluaisin…

Kysytty

Kuulin joskus 80-, 90- luvun vaihteessa Yleisradion jommalta kummalta kanavalta ( yleis- tai rinnakkaisohjelma ) kuunnelman, jonka nimen ja tekijän haluaisin vihdoin saada selville. Kuunnelman lähetysajankohta oli mielestäni pääsiäisviikon torstai tai perjantai, tarkkaa vuotta en enää muista. Kuunnelmassa seurattiin Jeesuksen kärsimystietä ristille ja samaan aikaan tapahtumat liikuivat myös jatkosodan taisteluissa ( Kannaksella ? ) vuorotellen molemmissa aikakausissa. Jotenkin muistan kuuluttajan sanoneen kuunnelmaa Paavo Rintalan kirjoittamaksi, tämä tosin on hatara muistikuva. Terv: AM

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuntomerkkeihin parhaiten sopisi 26.3.1989 (pääsiäissunnuntai) klo 11:00 ykkösverkossa ensilähetyksensä saanut Omakuva nuoruuden vuosilta, kirjoittanut Paavo Rintala, ohjannut Väinö Vainio. Kuunnelma on uusittu seuraavana päivänä klo 19:30. Kuunnelmassa puhutaan Jeesuksen kärsimyksistä sekä toisesta maailmansodasta, lähinnä antisemitismin näkökulmasta. Isossa osassa on Bachin Johannespassio. Minä-kertoja puhuu muun muassa uskonsa menettämisestä.

Kuunnelmasta kerrotaan näin: "Kuunnelma, Yleisradiolle kirjoittanut Paavo Rintala. Ohjaus: Väinö Vainio. Tehosteet: Merja Pesola. Äänitys: Timo Ruuskanen. Henkilöt: Minä - Eriikka Magnusson ja Väinö Vainio. Minä nuorena - Pekka Lukka. Centurio - Ahti Jokinen. Legaatti - Matias Ikävalko. Jeesus - Elis Sella. Päivystävä upseeri - Markku Paksuniemi. Asevelvollisuusaika, sitä seuranneet vuodet teologisessa tiedekunnassa, matka Saksaan Auschwitz-Birkenaun kuolemanleirille ja Bachin evankeliumin löytäminen ovat keskeiset loimilangat kirjailijan nuoruusvuosien omakuvakudelmassa. Kuunnelmamonologia myötäilee ja syventää Bachin sävelrunoelmista syvällisimpiin kuuluva Johannespassio. Günther Raminin Leipzigissa johtama Gewandhaus-orkesterin ja Tuomas-kuoron kanssa tehty levytys on ensimmäinen II maailmansodan jälkeen."