Otsikko
Kuulin, että Otava on julkaissut noin 30-luvulla äänitteen, jossa Aino Kallas lukee runojaan, mm. runon Yö Kassarissa. Tietäisittekö, mikä tämän äänitteen nimi…

Kysytty

Hei!
Kuulin, että Otava on julkaissut noin 30-luvulla äänitteen, jossa Aino Kallas lukee runojaan, mm. runon Yö Kassarissa.

Tietäisittekö, mikä tämän äänitteen nimi on ja voisiko sitä vielä löytää esim. jonkun kirjaston kokoelmasta tai jostain muualta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Todennäköisesti kyseessä on äänite Otavan kirjallinen äänilevy 17, jolla Aino Kallas esittää runoja ja katkelmia teoksistaan. Äänite sisältää runot Joutsenlaulu, Pastorale, Vapaa, Yö Kassarissa, Luomisen henki sekä katkelman näytelmästä Mare ja hänen poikansa ja katkelman romaanista Sudenmorsian. Tieto tästä äänitteestä löytyi äänitetietokanta Fonosta (www.fono.fi). Tietokannan mukaan äänitteen julkaisija on Kustannusosakeyhtiö Otava ja julkaisuvuodeksi on merkitty 1961 (kylläkin kysymysmerkin kanssa). Pääkaupunkiseudulla Otavan kirjallinen äänilevy-sarjaa on Tikkurilan kirjaston musiikkivarastossa, mutta juuri kyseinen osa 17 valitettavasti puuttuu. Äänite on saatavissa Kansalliskirjastosta, Unioninkatu 36, kuunneltavaksi paikan päällä. Toimitusaika on pari päivää, vanha äänite siirretään cd-rom- muotoon ja sen voi kuunnella Kansalliskirjaston musiikkisalissa.