Otsikko
Kuten tiedetään, suomalaisilla on ollut tapana tehdä yhtä sun toista saunassa: saunassa on niin synnytty kuin kuoltu, käyty kauppaa, rentouduttu... Eräs…

Kysytty

Hei! Kuten tiedetään, suomalaisilla on ollut tapana tehdä yhtä sun toista saunassa: saunassa on niin synnytty kuin kuoltu, käyty kauppaa, rentouduttu... Eräs ulkomaalainen ystäväni oli lukenut jostain, että suomalaiset tekevät saunassa myös bisnestä ja oli aiheesta hyvin kiinnostunut. Mahtaisiko aiheesta löytyä tietoa (tutkimusta tai kirjallisuutta saunakulttuurista) englanniksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisesta saunasta on kirjoitettu paljonkin myös englanniksi. Esimerkiksi nämä kirjat löytyvät pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastoista:

http://www.helmet.fi/fi-FI

- Sauna : the essence of Finland / Keijo Taskinen (2011)
- Sauna : made in Finland / Jarno Peltonen, Matti Karjanoja (1997)
- Finnish sauna : design and construction / [publisher:] Building Information Foundation ; [... compiled by ... Markku Aarnio ... et al.] (2007)
- Sauna as symbol : society and culture in Finland / L. M. Edelsward (2001)

Nämä kirjat käsittelevät saunomisen perinteitä tai rakentamiseen liittyviä asioita.Elokuvassa Miesten vuoro (ohjaus ja käsikirjoitus Joonas Berghäll ja Mika Hotakainen, 2007) saunovat suomalaismiehet puhuvat elämästään. Tämän elokuvan saa lainaan Helmet-kirjastoista, ja siihen saa myös englanninkielisen tekstityksen.

Lisää sauna-aiheisia englanninkielisiä kirjoja Helmetistä ja kirjastojen yhteistietokanta Melindasta, josta löytyvät mm. yliopistojen kirjat ja tutkimukset:

http://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Sd%3A%28sauna*%29%20f%3A1%20…

http://linda.linneanet.fi/F/YU99JKS9RECEFTQVD6TFFQIP72Q6PNLCHXNLYF4BBF4…

Valitettavasti bisneksen teosta saunassa ei löytynyt tietoa.