Kuoliko yhdysvaltalainen eläinten täyttäjä John Graham Bell vuonna 1889 vai 1899 ja onko tarkka päivämäärä tiedossa?

Kysytty

Kuoliko yhdysvaltalainen eläinten täyttäjä John Graham Bell vuonna 1889 vai 1899 ja onko tarkka päivämäärä tiedossa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuoden 1890 The World Almanac and Book of Facts -hakuteos ilmoittaa edellisvuonna kuolleiden listauksessaan Bellin kuolinpäiväksi 23. lokakuuta. Samoin tekee Frank Leslie's Illustrated Newspaper -lehti vuoden 1889 marraskuun 9. päivän numeron kuolinilmoituspalstallaan. Englanninkielinen Wikipedia sitä vastoin on eri mieltä ja väittää Bellin kuolleen jo 22. päivä. Lähteeksi merkitty South of the Mountains -kausijulkaisun vuoden 2008 ensimmäisessä numerossa julkaistu  Carol Weissin artikkeli 'Rockland County's birdman' kertoo Nyack Evening Journalin uutisoineen Bellin kuolemasta 23. päivä, mikä saattaisi selittää hieman myöhempiin aikalaislähteisiin päätyneen virheellisen päiväyksen. Weissin artikkelissa on kuva Grahamin hautakivestä ja siinä kuolinpäivä on selvästi 22. lokakuuta 1889.