Kun vuonna 1965 olin harjoittelemassa maanpuolustusta, marssijoiden välit oli paraatimarssissa joka suuntaan käsivarren mitta. Sadan vuoden takaisissa…

Kysytty

Kun vuonna 1965 olin harjoittelemassa maanpuolustusta, marssijoiden välit oli paraatimarssissa joka suuntaan käsivarren mitta. Sadan vuoden takaisissa uutisfilmeissä marssitaan kylki kyljessä, eikä nykyäänkään taideta pitää sivusuunnassa käsivarren mittaa.

Milloin ja miksi tyyli on vaihdellut?

Vastaus

Vastattu

Aiheesta ei ole tietääkseni julkaistu tutkimusta. Paraatimarssit on ohjeistettu mm. sulkeisjärjestyksen oppaissa ja ohjesäännöissä, joita on päivitetty itsenäisyyden aikana useita kertoja. Jouni Laari esittää Sotilasaikakauslehden artikkelissaan vuonna 2005 yhdeksi syyksi mm. aseistuksen muuttumiseen. Venäjän, Ruotsin ja erityisesti Saksan asevoimista juontuvat perinteet perustuvat käsiteltävyyteen rynnäkkökivääriin verrattuna hyvin erilaiseen kivääriin.

Lähteitä ja pohdintoja:

  • Karttunen, H. (1958). Ajatuksia sulkeisjärjestyksen ja muodollisen TST-koulutuksen arvosta. Panssari, 7(3), 5.
  • Laari, J. (2005). Näyttävyyttä paraateihin: Sulkeisjärjestysohjesääntöä on syytä yksinkertaistaa. Sotilasaikakauslehti : Upseeriliiton julkaisu, 80(9), 62-67.
  • Paulaharju, J. (1990). Sulkeista. Rajamme vartijat, 3, 24-26.
  • Simelius, S. (1968). Paraatisotilaasta nykypäivän sissiin. Jalkaväen vuosikirja, 7-11.
  • Sulkeisjärjestysopas 2016: (SULKOPAS). Pääesikunta.
  • Sulkeisjärjestysohjesääntö (SulkO). [Hki]: [Puolustushallinto], 1980.
  • Sulkeisjärjestyksen ohjesääntö: (SulkO). Helsinki: Pääesikunta, 1960.
  • Sulkeisjärjestyksen opas: Juhlamenot : (Jm-opas). Helsinki: Pääesikunta, 1953.
  • Toivonen, M. (1998). Onko sulkeisjärjestys merkityksellinen osa sotilaskasvatusta? Kadettitutkielma: Maanpuolustuskorkeakoulu.