Kun suomen kielessä lääkäriä sanotaan arkikielessä tohtoriksi, niin onko englannin kielessä vielä yleisempää käyttää sanaa doctor? Tuntuu siltä, että…

Kysytty

Kun suomen kielessä lääkäriä sanotaan arkikielessä tohtoriksi, niin onko englannin kielessä vielä yleisempää käyttää sanaa doctor? Tuntuu siltä, että varsinaista lääkäriä tarkoittavaa sanaa "physician" kuulee melko vähän käytettävän. Entä edellyttääkö lääkärin toimiluvan saaminen missään maassa tohtorin tutkinnon suorittamista? Jotenkin äkkiseltään tuntuu, että ei kai missään tuollaista voida vaatia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuskimpa missään maassa vaaditaan väittelyä tohtoriksi lääkärin tointa harjoittaakseen. Esimerkiksi Yhdysvalloissa polku on hieman erilainen kuin Suomessa, sillä siellä lääketieteelliseen tiedekuntaan haetaan vasta kandidaatin (Bachelor's degree) tutkinnon suorittamisen jälkeen. Maisterivaiheen jälkeen tehdään erikoistuminen ja sitä seuraavan lisensiaatin tutkinnon jälkeen saa lääkärin oikeudet. Suomessa lääketieteen opinnot aloitetaan yleensä suoraan lääketieteellisessä.

Britanniassa ja Yhdysvalloissa ei yleensä käytetä sanaa doctor kun puhutaan lääkäristä. Voit toki käyttää ilmaisua "my doctor" jolloin kuulija olettaa sinun puhuvan sinua hoitavasta lääkäristä, mutta moni puhuu erityisnimityksillä, mitkä kuuluvat ihan arkikieleen. GP eli general practitioner on yleislääkäri, omalääkäri, pediatrician on lastenlääkäri, oncologist syöpälääkäri, ob/gyn on gynekologi ja/tai synnytyslääkäri, cardiologist on sydänlääkäri ,ja niin edelleen.

Doctor puhuttelunimenä kuuluu ihan kaikille oppiaineestaan väitelleille, mutta myös lääkäreille, mikä voi aiheuttaa sekaannusta. Silloin englanninkielessä usein sanotaankin, "She's Dr Smith, the oncologist." tai "He's Dr Brown, the geologist."