Kun lehdessä on kuva viidestä henkilöstä ja kuvateksti kertoo Kallen olevan toinen oikealta, niin miten kuva pitää ymmärtää? Toinen oikealta minun suunnaltani…

Kysytty

Kun lehdessä on kuva viidestä henkilöstä ja kuvateksti kertoo Kallen olevan toinen oikealta, niin miten kuva pitää ymmärtää? Toinen oikealta minun suunnaltani katsoen vai toinen oikealta kuvassa olevien takaa katsoen (eli minun näkökulmastani nähtynä toinen vasemmalta)?

Onko käytäntö yhtenäinen vai onko siinä eroja lehden linjasta tai kuvatekstin kirjoittajasta riippuen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kalle on toinen oikealta katsojan suunnalta. Kuvateksteissä käytetään katsojan näkökulmaa. Kuvaan ei tarvitse mennä sisälle. Käytäntö vaikuttaa yhtenäiseltä. Kieltämättä toisinaan jää silti epäselväksi kuka on kuka.